Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 15 vendég böngészi
Tartalom találatai : 52072
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2014. június 25. szerda, 19:06

Tanulsi zavarok

A tanulsi zavarok azonostsa vodban s iskolban

Tanulsi zavarnak rviden sszefoglalva azt a jelensget nevezhetjk, amikor egy gyerek normlis, tlagos oktatsi krlmnyek kztt nem tud megtanulni rni, olvasni, vagy szmolni, ha ezeken a terleteken iskolai teljestmnye jelentsen elmarad az intelligencia szintje alapjn elvrhat teljestmnytl. Amikor rtelmi fogyatkosokrl van sz, ezt knnyen elfogadja a krnyezet, de mikor norml vagy tlag feletti rtelmi kpessgekkel rendelkez gyerek nem boldogul az iskolban, mind a szlk, mind a pedaggusok rtetlenl s tehetetlenl llnak a problma eltt.

Nem a gyermek eszvel, szorgalmval van baj, hanem az rshoz, olvasshoz, szmolshoz szksges alapfunkcik egyiknek-msiknak fejletlensge okoz nehzsget. Az iskolskort elrve, egyes kszsgek mg nem jutottak a szksges szintre. A jelensg htterben sok, egymsra pl ok hzdik meg. A szlets eltti, alatti vagy utni, s kisgyermekkori betegsgek, srlsek a leggyakoribb s legismertebb kivlt tnyez ezek kzl. Lehetnek egyb traumk vagy biokmiai, genetikai eltrsek a httrben, melyek nyomn kialakult apr, csak mkdsben megmutatkoz idegrendszeri zavar jelentkezik. Az ingerszegny krnyezet is szerepet jtszik a tnetegyttes kifejldsben. Az rs, olvass, szmols a klnbz kpessgek s kszsgek egyttmkdst kvnja. A szemmozgs s a kz finommozgsnak sszehangolsa csak egyik, br igen fontos rsze a teljestmnynek. A gyermeknek tbbek kztt ssze kell egyeztetni a hang akusztikus kpt a hang beszdmotoros emlkkpvel s a bet vagy szm vizulis kpvel is, mozgsi kpet kell alkotnia, s keznek finom mozdulataival megjelenteni mindezen mkdsek eredmnyekppen a betket, szavakat, mondatokat, szmtani mveleteket. Brmely ponton fellp nehzsg az egsz teljestmnyt bizonytalann teheti.

Egyre szlesebb krben ismert, hogy megfelel fejlesztssel korriglhat a problma, s nem kell a gyermeknek vekig elhzd iskolai nehzsgekkel kzdenie. Legtbbszr az vodban, iskolban vagy a csaldban is lehetsg lenne a rszkpessgkiessek, elmaradsok felismersre s megfelel fejlesztssel trtn korriglsra, ha a pedaggusok rendelkeznnek a szksges ismeretekkel. Az vodkban s iskolkban dolgoz szakemberek kpesek diagnosztizlni s megfelel terpival cskkenteni illetve megszntetni a tneteket, megelzni a tanulsi rendellenessgeket, s nem kell minden esetben fejlesztpedaggushoz, logopdushoz vagy pszicholgushoz fordulni.

A megfelel ismeretekhez tartozik az is, hogy tudjuk meddig r kompetencink. Slyosabb tnetekkel, elmaradsokkal mindenkppen rdemes specialisthoz kldeni a gyermeket. A kompetencia kapcsn meg kell emlteni azt a problmt is, amely szakembereknl is gyakori. Rendszeresen diagnosztizlnak szrvizsglatok s egyb tesztelsek esetleg megfigyelsek alapjn vodskor gyerekeket diszlexisnak vagy tanulsi zavarokkal kzdnek. A meghatrozsban azonban hangslyosan szerepel, hogy olyan egynek nevezhetk tanulsi zavarokkal kzdknek, akik a normlis, tlagos iskolai oktats sorn nem tudnak megtanulni rni, olvasni, szmolni. Szakmai szempontbl hibs addig tanulsi zavart, diszlexit, diszgrfit vagy diszkalklit megllaptani, amg a gyermek megfelel szint ltalnos iskolai oktatsban rszt nem vett. A szakmai szempont mellett a gyerek rdeke is azt kvnja, hogy vodskorban s az iskola els kt vfolyamn a cimkzst elkerljk. Termszetesen fontos, hogy minl korbban felfigyeljen a krnyezet a gyermek esetleges rszkpessgbeli elmaradsaira, de ezeket a deficiteket fejldsi sajtossgknt s a fejleszts irnynak megjellseknt azonosthatjuk csupn. Minl fiatalabb gyermekrl van sz, annl kevsb jogos brmely tanulsi zavar diagnosztizlsa. Az vodskorban rohamosan fejldnek a szenzomotoros kpessgek, de igen egyenltlen is lehet sznvonaluk. A lemarad funkcik egyik naprl a msikra berhetnek, klnsen, ha a gyermeknek megfelelen stimull krnyezetet biztostunk.
A tanulsi zavarok tnetei

A tanulsi zavarok tnetei kt f csoportba sorolhatak, teljestmny- s viselkedsbeli jellegzetessgeket klnthetnk el. A tanulsi nehzsgekkel kzd gyermek figyelmetlen, knnyen elterelhet, munki rendetlenek, rajzai csnyk, sszerendezetlen, gyetlen a mozgsa. Teljestmnye ingadoz. A viselkedsbeli tnetek nagyrszt msodlagosan, a teljestmnydeficit nyomn fejldnek ki. A sok kudarc, megnemfelels, a krnyezet fell rkez negatv rtkels az amgyis nyughatatlan, sztszrt gyermeket agresszvv teheti. Ms esetben szorongv, visszahzdv vlhat, ttova s bizonytalan lesz.

 

 

A tanulsi rendellenessgeket legtbbszr rszkpessgkiessek, egyes terleteken trtnt fejldsbeli elmaradsok okozzk. Sok esetben valban csak megksett fejldsrl van sz, de gyakran igazi deficit ll az olvass, rs, helyesrs vagy szmols tern mutatott gyenge teljestmny mgtt.
Igen gyakori tnet az egyenslyrzkels zavara s a bizonytalan testsma. A gyermek mozgsa sszerendezetlen, gyetlen. Nem tud felmrni alapvet trbeli tvolsgokat, viszonyokat. Bonyolultabb mozgsformcikat nem kpes pontosan vgrehajtani. Gyakorta megbotlik, elesik. A koncentrcis kpessg gyengesge kisgyerekkorban a mozgs tern jl megfigyelhet.
Nem tjkozdik megfelelen a sajt testn. Nem tudja, milyen az, ha a bal lbt keresztbe teszi a jobb lba fltt, milyen a karkulcsols. Htt nem tudja homortani-dombortani, stb. Gyakori a kzfej nemmegfelel tartsa, a szablytalan ceruzafogs.
Nagyon fontos tnet a tri orientci zavara. A tri tjkozdsban a sajt test a kiindul pont, a gyermek sajt trbeli helyzetnek tudatostsa teszi lehetv a fent-lent, jobb-bal irnyok megklnbztetst. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nem csak az olvassban s rsban lphetnek fel problmk, hanem a szmolsi mveletek is nehzsgekbe tkzhetnek. A tnetek jelentkezhetnek akr a balrl jobbra val rs folyamatossgban, akr az irnytartsban, sorvezetsben, betk szmok, mveletek felcserlsben.
A nagy s finommozgs koordincijnak zavara, vagy fejletlensge feltnik ltalban mr az vods korban. A finommozgsok fejldsnek egyik legdntbb szakasza a 6 ves kor krli idszak. A gyerekeknl vltoz, hogy ez a fejlds milyen temben halad. Sokszor csak az els iskolai v vgre alakul ki a helyes ceruzatarts. Sokuk grcssen tartja az reszkzt, nehzsget jelent szmukra az egy sorban val marads, a megfelel vonalvezets. Percepcis zavarknt trsul a motoros deficitekhez az alakfelismersi zavar, trbeli relcik helyes felismersnek nehzsge.
Mutatkozhat gyenge ritmusrzk, gyakori az amuzikalits, a nyelv alapvet ritmust, zeneisgt nem rzkeli a gyermek, s ez a sztagolsnl, elvlasztsnl jelentkezhet problmaknt.
Elfordulhat a rossz beszdhang megklnbztet kpessg. Ez sszefggsben van a hallsi figyelem fejletlensgvel, a hanganalizls gyengesgvel. Ez alapjul szolglhat a zngs-zngtlen hangok nem megfelel differencilsnak.
Sok tnet mgtt az idegrendszeri feldolgozsnak a szoksostl eltr mdja, elmaradottsga llhat. A gyermek csak az egyszerre jelenlv ingereket tudja hatkonyan feldolgozni, az egymsutnisg felptse nehzsget jelent. Sorbarendezsi problmi lehetnek. Nehezen tanul meg sz szerint verseket, egyms utn kvetkez utastsokat nem tud kvetni.
Elszr meghkkent, milyen kevs kapcsolat ltszik nmely fent lert funkcikiess, s az iskolai munka kztt, de ha alaposan elemezzk a jelensgeket, egszen knnyen rthetv vlik a kapcsolat, s ezzel a gyerek problmja is.

A tanulsi zavarok felismerse

Mr az vodskorban felfigyelhet a krnyezet a gyermek hinyossgaira. A megfigyelsek alapjn kvetkeztetni lehet a deficites kpessgre. Tmpontok a gyermek megfigyelshez:

1.) Rendezetlen, bizonytalan mozgs - egyensly, trorientcis s testsma problmk.

2.) Kialakulatlan oldalisg - testsma s trorientcis zavar.

3.) A gyermek nem tudja kvetni a mozgsokra vonatkoz utastsokat, mg akkor sem, ha bemutatjk neki - testsma, trorientcis zavar, elmarads a nagymozgsok szintjben.

4.) Figyelmetlensg - bels rendezetlensg, az egymsutnisg felfogsnak nehzsge, elterelhetsg, sszefggsben lehet az egyenslyrendszer gyengesgvel.

5.) Rossz ceruzafogs - testsmazavar, finommozgsi nehzsgek.
6.) Kusza rajzok, elmaradott rajzszint, a rajzols elutastsa - trorientcis zavarok, a finommozgs fejletlensge.
7.) Artikulcis problmk - beszdhang-megklnbztetsi nehzsgek, sorbarendezsi problmk.

A pedaggus nhny egyszer eljrssal megbizonyosodhat megfigyelseinek helyessgrl. A vizsglatok megfigyels jellegek, a gyerekek teljestmnyt korosztlyukhoz illetve trsaikhoz viszonythatjuk. A legtbb eljrs csoportos jtk, torna kzben is alkalmazhat, nem kvn elklntst, de ha csak gy van mdunk a gyermek megfigyelsre, szmolnunk kell ennek torzt hatsval.
Egyik oldalrl, a gyerek jobban teljesthet, mert a trsak utnzsa, kvetse segti. Elfordulhat, hogy amikor egyedl kell a feladatokat elvgeznie nem kpes ugyanolyan szinten teljesteni. Msrszrl sok kisgyermek csoportos feladatok esetn nem elgg motivlt, s szemlyes kontaktusban sokkal jobban tud teljesteni. Ezrt a legszerencssebb, ha tbbszr klnbz helyzetekben figyeljk meg a gyermekeket.

Testsma

- Mozgsutnzs (karemels, lbemels, fejkrzs, csuklkrzs, lbfejkrzs, cicaht-kutyaht, trkls)

- Mutasson a krdezett testrszre a gyermek (fej, kz, lb, szem orr, fl, nyak, homlok, l, csukl, knyk, hnalj, vll, trd, boka, ujjak megnevezse)

- Mutassa meg a testrszeket trsn, jtkmackn.

Az oldalisg kialakulsa normlis esetekben is elhzdhat az iskols vekre, de ez nem felttlenl okoz komolyabb nehzsgeket. A dominancia megersdse azonban jelentsen segti a trorientcis kpessg fejldst, ezrt kiemelten fontos ismernnk a gyermeknek etren ppen adott fejlettsgi szintjt. vodskorban elssorban a dominns kz nyjthat tmpontot, gy a kezessg megllaptsa igen fontos rsze a tanulsi zavarokra val hajlam vizsglatnak.

Kezessg

- Ujj s karkeresztezs - a dominns ujj illetve kz van fell.
- Gyufaszeds idre egy kzzel - a dominns kzzel tbbet tud gyjteni. Villanykapcsol, kilincs hasznlata - a dominns kezet hasznlja.

Trgyak tvtele - a dominns kezet hasznlja.

Tri orientci

- Utasts szerint klnbz tri irnyokban mozog a gyermek (elre, htra, jobbra, balra, fel, le).
- Utasts szerint krnyezeti trgyakkal val viszonylatban is elvgzi a mozgsokat (el, mg, fl, al, tle jobbra illetve balra, valamik kz, valamin tl).

- A fenti tri relcikat trgyakkal is meg tudja valstani.
- A fenti relcikat meg tudja nevezni (pl. a tbla a falon a szekrnytl balra van).

Koncentrcis kpessg

- Fllbon lls idejt mrjk nyitott majd csukott szemmel (1 percnl nem kell tovbb llnia).
- Szavakat vagy szmokat mondunk, s egy adott sznl vagy szmnl jeleznie kell.

- Nagybets meseknyvben pl. az "s" ("kgybetket") megmutatjuk, s megkrjk, hogy nzze vgig az oldalt, s keresse ki a "s" betket.

Finommozgs

- Gyngyt fz, s mrjk tz szem felfzsnek idtartamt.
- Egyre szkebb cskok kztt kell a gyermeknek ceruzjval vgigmenni (3, 2, 1, 0.5, cm)
- Rajzoljon karikt, ngyzetet, szket, embert (ez utbbi a testsma szintjrl is sokat mondhat).

Ritmusrzk

- Egyszer ritmusokat tapsolunk, amit a gyermek megismtel (t-t-ti-ti-ti, ti-ti-t-t-t, stb.).

Artikulci
Kevss ismert, hossz szavakat kell a gyermeknek megismtelnie (pl. tallkonysg, irgalmatlan, megszelidthetetlen, trsasgkedvel, rezonancia).
Sorbarendezs
- Mozgssor megismtlse.

- Szmsort mondunk lassan, s a gyermek ugyanolyan sorrendben megismtli.
- Kpsorozatot kell megjegyeznie.
A gyermek megfigyelsrl rdemes rvid jegyzeteket ksztennk, ugyanis ksbb segthet a fejlds ellenrzsben. Sajnos manapsg olyan nagyltszmak sok vodban a csoportok, hogy az vn nem is tudn eszben tartani a gyerekek kpessgeit.

A fenti vizsglatokat az ltalnos iskola els osztlyba rkez gyerekekkel rdemes elvgezni, hogy lehetleg mr v elejn kiderljenek az esetleges deficitek. A ksbbiekben a gyermek teljestmnyben mutatkoz hinyossgok elemzse segthet a problma azonostsban. Nzzk meg, hogy a szl s a pedaggus milyen nehzsgekkel, hibkkal tallkozik az iskols gyerek teljestmnyben (Porkolbn Balogh Katalin  nyomn), s ezek hogyan kthetk egy-egy funkci gyengesghez:

1.) Kusza rs, bizonytalan vonalvezets, betk nagysgnak egyenetlensgei - szem-kz koordinci, finommozgs fejletlensge, elmarads a lts- s tapintsszlelsben.

2.) Betk, szavak felismersi nehzsgei, hinyos betforma, kezetelhagys, sz vagy betkihagys - egszlts, alakszervezsi folyamat fejletlensge, elmarads a testsma s ltsszlels terletn.
3.) Az olvass olyan tpus zavarai, amikor a gyerek nem ismeri meg a megtanult betket, szavakat, ha azok ms nagysgak, szinek - alak- s formallandsg fejletlensge, testsma, ltsszlelsi elmarads.
4.) Betk, sztagok felcserlse, szkz s sorkz be nem tartsa - sorbarendezs nehzsge, trszls hinyossga, trorientci elmaradottsga.

5.) A d-b, d-p betk gyakori sszetvesztse, betk, szmok fordtott rsa - sorbarendezs nehzsge, irnytveszts, trorientcis elmaradottsg.

6.) Hangok differencilsnak nehzsgei - artikulcis problmk, hallsi szlels elmaradottsga.

A tanulsi zavarok felismersnl kell szlni kt specilis esetrl. Az azonostsi munka egyik nehzsge, hogy a szociokulturlisan htrnyos helyzet gyerekek a tanulsi zavar tneteit mutatjk gyakran, pedig nehzsgeiket ltalban a kulturlis elmaradottsg okozza. Termszetesen gyakran jr egytt a tanulsi zavar alacsony szociokulturlis httrrel, de a kettt meg kell klnbztetni. Az alacsony szinvonal csaldbl rkez gyermek olvassi problmi, nyelvi nehzsgei szkincshinynak, a krnyezet alacsony nyelvi kultrjnak kvetkezmnye. Ezeknek, az ldiszlexis gyerekeknek a fejlesztse elssorban verblis kpessgeik fejlesztsbl ll. Segthet az azonostsban a gyermekek fzetnek s munkjnak elemzse.  A "valdi" tanulsi rendellenessgeket mutat gyerekek munkjt jellegzetes s kvetkezetes hibzsok jellemzik.

Msfle problmt jelentenek az igen jkpessg, kiemelked intelligencij tanulsi zavarokkal kzd gyerekek. Nluk a felismerst megnehezti, hogy megfelel technikik vannak hinyossgaik elfedsre. Eszkkel megoldjk a tesztfeladatokat, de kifogstalan iskolai teljestmnyre nem kpesek. Nluk az segthet, ha mr egsz apr jeleket komolyan vesznk. rtelmes gyerekeknl se trdjnk bele, hogy nem tud rajzolni, vagy sztszrt, esetleg "lusta, pedig tudna", hogy rossz a mozgsa, vagy figyelmetlen. Ezek a tnetek jelei lehetnek tanulsi rendellenessgnek mg akkor is, ha minden vizsglati feladatot tbb-kevsb sikeresen teljestett a gyermek.

A tanulsi zavarok azonostst segtheti a szlkkel folytatott beszlgets. Rendellenessg kialakulst valsznstheti, ha terhessgi komplikcik lptek fel, a gyermek szletse nehz volt, besrgult, vagy lgzsi problmi voltak, koraszlttknt jtt vilgra. Kisgyermekkori srlsek, slyos, magas lzzal jr betegsgek szintn okozhatnak kisebb idegrendszeri eltrseket, amelyek az egybknt egszsges gyermek iskolai megfelelst akadlyozhatjk. A csaldban elfordul tanulsi zavarok vagy balkezessg az rklhetsg miatt megjelenhetnek a gyermeknl.

A tanulsi zavarok megelzse s terpija

A tanulsi zavarok megelzse

A tanulsi zavarok tekintetben igen fontos szerepe van a megelzsnek. Lehetsg szerint biztostani kell a kisgyermekek szlelsi s mozgsi, gynevezett szenzomotoros kpessgeinek fejldst. Ingergazdag krnyezettel, a gyermeknek minl sokflbb apr kihvssal teli elfoglaltsg biztostsval a legtbb esetben megelzhetjk a tanulsi nehzsg kialkulst, vagy cskkenthetjk annak slyossgt.

A legtbb gyermeknek elegend fejldshez a krnyezetadta ingermennyisg s minsg, de mg az egybknt megfelelen fejld kicsinyek kpessgeit is ugrsszeren nvelik a fejleszt foglalkozsok. Ezek a foglalkozsok nem jelentenek kln megterhelst sem a gyermeknek, sem a krnyezetnek. Lnyegben olyan jtkokrl, szoksokrl van sz a megelzsben, amely a normlis gyermekkornak rsze.

Az egyik legfontosabb eleme a tanulsi zavarok megelzsnek a felolvass. Mr kiscsecsmkorban nekeljnk, verseljnk a gyermeknek. A nyelv zeneisgt, ritmust egsz kicsi korban felfogja, s ez segti nyelvi kszsgeinek fejldst. A verseket nekeket ktves kortl kezdve kiegszthetik rvid trtnetek, mesk. Az esti lefekvs eltti felolvass nemcsak a gyermek fejlesztst szolglja, de kellemesebb teszi az elalvs eltti idszakot, ami egybknt meglehetsen zaklatott lehet (vacsora, rendraks, tisztlkods, ltzkds, gyazs, stb.). Az vodban is jl kihasznlhat meslsre a dlutni alvs eltti idszak. A mindennapra legalbb egy mese mind a csaldban, mind az oktatsi intzmnyben (teht az iskola els veiben is) szably kellene hogy legyen.

A felolvassok hatsa igen sokrt. A gyermeknek nem csak a szkincse gyarapszik, de az irodalmi nyelvet, az olvasott szveg fordulatait is elsajttja. Ehhez tudnunk kell, hogy a beszlt nyelv s az rott nyelv jelentsen eltr egymstl, ezrt mikor a gyerekek iskolba kerlve olvasni tanulnak, gyakran elzetes tapasztalatok hinyban egy j nyelvet is el kell sajttaniuk. A felolvassok msik nagy fejleszt hatsa, hogy a gyermeknek sorban kell kvetnie az esemnyeket, vizulis ingerek nlkl sajt kpzetet alaktva a trtnet minden egyes elemrl. Ezzel a sorbarendezssel, s sajt kpzet kialaktsval az olvasshoz szksges alapvet kpessgei fejldnek.

A harmadik, s nem kevsb fontos hatsa a rendszeres felolvassoknak, hogy az irodalmat megszeretteti a gyermekkel, ignyt alakt ki az rott vilg irnt. A televzi, video s szmtgpek igen fontos, s megfelel hasznlattal fejleszt elemei a gyermek vilgnak, de ugyanakkor konkurensei a knyveknek. Az olvass irnti igny kialaktsval n a gyermek motivcija annak elsajttsra s a ksbbiekben val folyamatos alkalmazsra. ppen ezrt nagy hiba, hogy sok csaldban, s mondhatni minden iskolban megszntetik a felolvassokat ahogy a gyermek mr maga tud olvasni. A mg gyenge olvassi kpessggel nem jut hozz az irodalmi lmnyhez, s ez kedvt szegheti. rdemes a felolvassokat legalbb addig folytatni, amg mr a gyermek rvidebb regnyeket maga is knnyedn elolvas. Ez azt jelenti, hogy 8-9 ves kora eltt ne hagyjuk magra teljesen az olvassban.

A tanulsi zavarok kialakulsnak megelzsben kulcsfontossg a szleskr?

mozgsfejleszts.

A gyermeknek minl tbb lehetsge legyen testnek megismersre, mozdulatainak prblgatsra, tri tapasztalatok megszerzsre. Legyen ruhzata minl knnyebb, hogy szabadon mozoghasson, nyron veszlytelen helyeken sokat legyen mezitlb. Msszon minl tbbet a fldn, szken, padon, mszkra s fra. Lehetsg szerint verblisan is ismerje meg testt, tanulja meg a tri viszonyokat. Erre az egyttes tevkenysgek akr sport, jtk (pl. a jtkos birkzs is ide tartozik), akr konyhai segtsg, vagy barkcsols, kerti munka igen alkalmasak. Ezek a tevkenysgek mind csaldban, mind oktatsi intzmnyben a mindennapok rszt kpezhetik.

Sok kifejezetten fejleszt jtkot is jtsszon a gyermek. A npi s gyerekjtkok legtbbje a testsma kialakulst, a trorientci fejldst elsegt elemeket tartalmaz ("Kint a brny bent a farkas", "Erre csrg a di,....", "Hol szlsz kispajts?", stb.).

A trsas- s krtyajtkok amellett, hogy nagy lvezetet jelentenek, nemcsak a gyermek trsas kszsgt, logikjt nvelik, de kezeinek finommozgsa, az irnyok megismerse, megtapasztalsa ltal szenzomotoros kpessgeire is fejleszten hatnak, s gy tttelesen az rs, olvass s szmols elsajttsban segtenek.

Mindenfle jtk, amely clzst kvn fejleszti az szlels s mozgs sszehangolsnak kpessgt. Clbadobs, labdajtkok, gombfoci, de egy cszli is fejleszt hats. Minl tbbfle, a test klnbz rszeinek hasznlatt kvn clzjtkot jtszik a gyermek, annl szlesebbkr fejlds tapasztalhat a szenzomotoros kpessgek tern.

Koncentrcis kpessget nvel hats minden egyenslygyakorlat. Az iskolai kpessgek kialaktshoz tartozik, hogy a gyermek kpes legyen mozgsnak, gondolkodsnak sszpontostsra, vagyis megfelel szinten tudjon figyelni. Az egyenslyrendszer ingerlse segt a rendezettsg kialaktsban. Azok a tevkenysgek, amelyek erre a terletre hatnak fejlesztik a koncentrcis kpessget. Az egyenslygyakorlatokon kvl mindenfajta forgs, hintzs s sportok, mint pldul szs, korcsolyzs, szs, torna, hatkonyan segthetnek a figyelmi kpessgek ersdsben.
A fenti tevkenysgek legtbbje nem szokatlan a kisgyermekekkel foglalkozk szmra. Felsorolsuk s a tanulsi zavarok kialakulsnak megelzsben jtszott szerepk elemzse azrt szksges, mert megvltozott vilgunkban ppen ezeknek a tevkenysgeknek krra jut tbb a klnbz audio-vizulis eszkzkbl a gyermekeknek. Rengeteg inger ri ket, a krnyezet ingergazdagsga bizonyos szempontbl megnvekedett, de harmnikus fejldskhz szksges az ingerek klnbz fajtinak biztostsa, a gyerekeket r hatsok minsgnek tudatos ellenrzse. Egszsges gyermekeknl ltalban nem jelent problmt, ha egy-egy terleten valamivel kevesebb tapasztalatra tesznek szert, de ha akrcsak egy kis idegrendszeri hajlam mutatkozik (s ez egyre gyakoribb, mr csak a megnvekedett kmiai terhels miatt is, amely igen ersen befolysolja az idegrendszer fejldst s mkdst), mr knnyen tanulsi nehzsgek kialakulshoz vezethet a hinyos krnyezeti ingerls.

A mindennapi fejleszts megfelel ismeretek birtokban szinte szrevtlenl bepthet a gyermek letbe. Az vodkban s iskolkban tant pedaggusoknak lehetsgk van ezen ismereteknek munkjukban val felhasznlsra, s a csaldok fel trtn tovbbadsra, gy sajt hatkonysguk nvelsre is.

A tanulsi zavarokkal kzd gyerekek terpija
Amennyiben a kis tantvnyok kztt olyanokat tallunk, akik tanulsi zavarokra utal tneteket mutatnak, vagy vizsglataink, megfigyelseink alapjn rszkpessghinyokat fedeznk fel, brmilyen enyhk a tnetek, foglalkoznunk kell velk. Az vnnek, tantnnek tapasztalata s felkszltsge szerint mrlegelnie kell, hogy a fejlesztst el tudja-e maga vgezni, vagy specialisthoz kldi a gyermeket. Elfordulhat, hogy igen nagy megerltetst jelentene a csaldnak a gyermek megfelel szakemberhez juttatsa, esetleg egyltaln nincs md r (pl. kisebb teleplseken). Lehetnek a hinyossgok elg aprak, amelyek korrekcija nem haladja meg a pedaggus kompetencijt. Ilyenkor j, ha a fejlesztst helyben, az vn vagy tantn el tudja vgezni.

 

Ha szakemberek llnak rendelkezsre, mindenkppen rdemes konzultlni, mert biztonsgot ad a tovbbi munkhoz. Slyosnak tn esetekkel felttlenl forduljon a szl vagy a pedaggus specialisthoz, akinek kifejezetten az a munkja, hogy ezeknek a gyerekeknek segtsen. Akr felvllalja a terpit a pedaggus, akr nem, mindenkppen biztostania kell, hogy a gyermek

megfelel fejlesztshez jusson.

A tanulsi zavar eljelei mr vodskorban mutatkozhatnak, s j, ha mr akkor felfigyel r a krnyezet, mert 3-6 ves korra esik az iskolai kszsgek kialakulshoz szksges egyik igen fontos kpessgcsoport, az gynevezett szenzomotoros funkcik szenzitv peridusa. Az egyes kpessgterletek szenzitv peridusuk alatt fejldnek a legnagyobb mrtkben, s ekkor fejleszthetek is a leghatkonyabban. Az vodskorban  s a kisiskolskor elejn az rzkels s mozgs finom sszerendezse zajlik. A gyerekek ekkor vlnak kpess az rs, olvass, szmols elsajttsra. A fejleszts leghatkonyabb mdja pedig, az letkornak legmegfelelbb tevkenysg, a jtk felhasznlsa.
vodskorban a megelzsben hasznlt tevkenysgek clzott alkalmazsval, klnbz fejlesztjtkokkal  korriglhat a rszkpessgekben trtnt lemarads. Egyni illetve kiscsoportos foglalkozsokra is szksg lehet, vagy szemlyreszl fejlesztsi tervet kell kszteni a gyermek kpessgeinek ismeretben. A terpinak a lemarad rszkpessgek fejlesztsn kell alapulnia. A f terletek, amelyek a fejlesztsben is jelents szerepet jtszanak: testsmaszlels, tr-irnyszlels, egyenslyrzk, ltsi, hallsi, tapintsi szlels, tri s idi rendezettsg. Fejleszt jtkkatalgusok s munkafzetek, munkalapok llnak rendelkezsre a foglalkozsokhoz.
A tervszeren kialaktott terpia kiegsztseknt ltalnosan fejleszt jtkokat s tevkenysgeket kell a gyermek mindennapjaiba bepteni mind az vodban mind az iskolban. ltalnosan fejleszt hats az origami, tangram s mindenfle kiraks jtk, mozaik, labirintusok, szmsszekts jtkok, memorik, trsasjtkok, krtyajtkok, szkitalls s talls krdsek, mese, vers, nek, rajz, agyagozs, bbozs, npi jtkok. stb.

Sajnos legtbbszr csak az iskolba kerlve derl ki, hogy a gyerek nem tud teljesteni. llandan korrepetlsra jr, ami ltalban igen csekly eredmnyt hoz, s az iskolai munkban egyre nagyobb lesz a lemaradsa. A tanulsi zavarokkal kzd gyermeknl az rshoz, olvasshoz, szmolshoz szksges alapvet kszsgek nem alakultak ki, de mg ebben az idszakban sem ks, hogy minl jtkosabban, teht a gyerek bels ksztetst felhasznlva segtsnk.
A fejleszts az iskola els kt osztlyban mr sokkal clzottabb kell hogy legyen, s a feladatlapok kifejezetten az rs, olvass s szmols elksztst clozzk, de ugyangy mint korbban is, mindenkppen az alapfunkcik megfelel szintre emelse kell hogy vezesse a terpit.
Amennyiben csak harmadik-negyedik osztlyban derl ki a tanulsi nehzsg, vagy a fejleszts ellenre sem rt el megfelel szintet a gyermek erre az idszakra, mindenkppen specialisthoz kell fordulni. Az iskolban ekkor is sokat lehet mg segteni, de az letkor nvekedsvel egyre nehezebb a teljes siker elrse. Az idegrendszer kplkenysge cskken, a hinyz funkcik szenzitv peridustl egyre tvolabb kerlnk, gy a fejlesztst ki kell hogy egsztse olyan technikk tantsa, amelyek az rs, olvass s szmolsbeli nehzsgeken segtenek.

Fejleszts, segtsg 3. 4. osztlytl kezdve:

- rtelmetlen sztagok olvassa segt, hogy ne tallgasson, hanem sorban olvassa a betket.
- Helyesrsi szablyokat tanultassuk meg, fogdzkat, sszefggseket adjunk.
-  Soha ne hagyjunk hibsan lert szt a fzetben, mg alhzva sem, csak kijavtva.
Rendszeresen rassunk rvid msolst, elszr csak szavakat, majd mondatokat.

- Szszerinti tanulsra (pl. vers) hagyjunk tbb idt.
- Hasznljon a gyermek magnt a tanulshoz.
- Idegennyelvek tanulsa igen nehz, de teljesen ne mondjunk le rla. Hang- s videokazettk a beszlt nyelv elsajttsban segtenek.
- A szmtgp hasznlata, szvegszerkeszt s ms segdprogramok mr most sem elrhetetlen segt eszkzk.
- A szmolsi nehzsgekkel kzd gyermekek kzl sokan nem az ujjukon, hanem a vonalzjukon szmolnak, de akr mutats ra szmlapjn is tudnak szmolni.
- Ha lehet tantsuk meg szorobnon szmolni a tanulsi zavarokkal kzd gyereket. Dolgozatok alkalmval is engedjk meg segdeszkzk hasznlatt diszkalkulis dikunknak. Ha matematikai gondolkodst s nem szmolsi kpessgt nzzk, akr szmolgp hasznlatt is engedlyezhetjk.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes