Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 39 vendég böngészi
Tartalom találatai : 54119
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2014. március 10. hétfő, 16:48

Vekerdy Tams: ljk tl a dackorszakot!

A hajdani szovjet pedaggia szerint dackorszak csak az imperializmusban van a szocialista gyermek harmonikus! Ht ez tveds. Dackorszak van, s megjelense sszefgg az N kimondsval.
Jung szerint az n els? szava a NEM! Nem vagyok azonos! A kisgyerek mg egynek rzi magt az desanyjval, m eljn a pillanat, amikor mr nem azt mondja, hogy a Palk labdja, hanem azt, hogy az N labdm.

Ebben a pillanatban megjelenik a szembeforduls, a leszakads, a dac, az akars az akarsrt. Nem tudom mg bef?zni a cip?met, de N akarom bef?zni! Vagy ppensggel be tudom f?zni, de NEM akarom!
Az addig engedelmes kisgyerek fldhz veri magt, ha nem az trtnik, amit ? akar, esetleg leszegett fejjel, beharapott ajkakkal hallgat. Mg akkor is szembefordulhat a szl?vel s?t nmagval is , ha arra biztatjk, amit korbban ? maga kvnt. Szmra ugyanis most nem az a legfontosabb, hogy mit is akar, hanem az, hogy az akaratban gyakorolja magt. Kzben maga is szenved attl, hogy ilyen undok kis bka lett, s legbell nagyon vgyik arra, hogy a szlei beczgessk, szeretgessk. Ezt kimutatni azonban nem kpes csak az a nagy megnyugvs rulja el, ami az undoksga ellenre megnyilvnul anyai s apai kedvessg lttn mlik el az arcn.
A dackorszakban lv? gyerek ragaszkodik a szoksokhoz, j dolgot csak akkor fogad el, ha arra maga jtt r, ? tallta ki akkor viszont makacsul kveteli. A szl?nek ebben a nehz id?szakban nem volna szabad j helyzetekkel megterhelnie ?t, vagy ha ez elkerlhetetlen, akkor legyen tisztban azzal, hogy a gyereket ez nagyon ignybe veszi lelkileg, s trelmes kedvessggel segtsen neki levezetni az ebb?l fakad feszltsget.

nllsg s nbizalom

Mr sokan lertk, s?t filmre is vettk, mi trtnik a jtsztren, amikor kzeledik a dackorszak. Elszalad a gyerek messzire, de aztn megrml, s visszarohan az anyjhoz. Az anynak el kell engednie, de kszen kell llnia arra, hogy visszafogadja. Ez egyben ltalnos szably is. Persze szorongunk, amikor a gyereknk elfut t?lnk, mgis helytelen s rtalmas lenne rparancsolnunk, hogy ne mozduljon el a kzelnkb?l. Engedni kell, hogy prblgassa a szrnyait, s tapasztalatot szerezzen. A nagy veszlyekt?l vjuk, de egyebekben szoktassuk nllsgra. Ne zavarjuk ki a konyhbl se, amikor segteni kezd, de mg gyetlen, s inkbb htrltat a hzimunkban. Ha nhny napig, htig kibrjuk az gyetlenkedst s nem viccel?dnk rajta, nem gnyoljuk ki, nem szgyentjk meg! , akkor rjhetnk, hogy gyorsan tanul, s egyre magabiztosabban, szvesebben csinl mindent. Ha azonban kicsi korban nincs trelmnk ehhez, ks?bb esetleg mr nagyon nehz lesz a hzimunkra rszortani. Vagyis az a j, ha mr kezdett?l az nllsgot szokja meg, s akkor ks?bb sokkal kevesebb bajunk lesz vele s egymssal. Az nllsg s az nbizalom ugyanis cskkenti a dacot. (Pldul: tudok mr egyedl az zletb?l kenyeret hozni, fizetni a kassznl mert erre tbb jtkos, nem er?ltet? prblkozsban trelemmel megtantottak)

Mit tehet a szl? a dackorszakban?

Nhny fontos dologhoz ragaszkodjon pldul a lefekvs s a kzs tkezs idejhez , egy csom dologban pedig knnyedn engedjen. Csnya, lg pulvert akar felvenni, amikor megvettem neki a gynyr? jat? Nem llok oda vele vitatkozni ezen. Menjen csak a ronda, foszlottban ha bkn hagyom, majd az jat is fel fogja venni. Ha a gyerek j csizmt kapott tartja a svd monds , s nem keresi mris a legnagyobb pocsolyt, hogy tgzoljon rajta, akkor taln nem is normlis.
Egybknt is: a kisgyerekek konzervatvak szeretik a rgi ruht, a flretaposott cip?t, az ttt-kopott jtkokat. Termszetesen, ha mnusz 10-15 fok van, nem engedem meg, hogy saruban, szandlban menjen iskolba akkor zrt cip?t kell hznia. De abban, hogy melyik nadrgjban menjen el hazulrl, nem llok oda vitatkozni. Teht kerlm az apr sszet?zseket, mg a lnyeges dolgokban hatrozott s kvetkezetes vagyok, mert a gyerek szorongani fog, ha az letben nincsenek bizonyos, az ? letkorhoz szabott, vilgosan kijellt hatrok.

Kedvesen kzmbs kvetkezetessg

Az utcn siktoz s toporzkol gyereknek ne vegyk meg a fagylaltot csupn azrt, nehogy msok megszljanak. Viseljk el, brjuk ki ezt a jelenetet. A kitart nyugalom, a halk hang s a dhngsre is kedvesen kzmbs kvetkezetessg ltalban clt r, plne ha mg a figyelmt is el tudjuk terelni Ebben teht ne engedjnk. De azt pldul, hogy csszik-mszik a fldn, hogy koszos s szakadt lesz a nap vgre, nem szabad korltozni.
Azt mondogatni llandan: Vigyzz az j nadrgodra!, Most mostam ki!, Ne trdelj le!, Ne mssz a rdra! pokol! Ett?l meg fogunk ?rlni mi is s a gyereknk is. Szval j lenne, ha a szl? pontosan tudn, hogy mi az, amit igen, s mi az, amit nem.

s mg valami: a tilts, a ktelezs, a bntets a legrosszabb knyszermegoldsok.

A gyereknek sokszor kln mulatsg a tilt, fegyelmez? feln?ttel szembeszllni s hborzni. Ha gyengbbnek rzi magt a szl?nl, alamuszin kezdi vdeni az rdekeit, ha er?sebbnek, akkor nyltan, csak azrt is megprblja keresztlvinni a maga akaratt. A tiltsnl sokkal tbb energit s fantzit ignyl?, de lnyegesen clravezet?bb megolds, ha a szl? azt mutatja meg a gyereknek, hogy mit lehet s hogyan.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes