Zilizi Óvoda

Blogok

Látogatóink:

Oldalainkat 20 vendég böngészi
Tartalom találatai : 41753
Címlap Könyvajánló- Vekerdy Tamás: Jól szeretni-Tudod-e, hogy milyen a gyereked
Könyvajánló- Vekerdy Tamás: Jól szeretni-Tudod-e, hogy milyen a gyereked PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 18. hétfő, 16:42

Könyvajánló- Vekerdy Tamás: Jól szeretni-Tudod-e, hogy milyen a gyereked

Megismerlek és elfogadlak.
Olyannak, amilyen vagy.
A te teljes világodat.
Aki jól szeret, az megismer és elfogad - saját világát kitágítja a másik felé.
Befogadja őt.




Ezt a könyvet nem csak azért ajánlom, mert óvodapedagógus vagyok. Azért ajánlom, mert szülő, anya vagyok, és bár felnőtt gyermekem van, a mai napig felmerül bennem a kérdés:"Jól csináltam? Jól neveltem? Jó anya voltam?" Remélem, hogy jól ismerem a gyerekem, és bár követtem el hibákat, egy biztos, szeretem olyannak amilyen és ő is olyannak szeret, amilyen vagyok. (R.K.)

"Ha az embernek olyan szerencséje van, hogy valakit is érdekelni kezd, amit itt vagy ott mondott, leírt, és úgynevezett 'előadásokra' hívják, akkor azt kell átélnie, hogy ezeknek az együttléteknek, legalábbis az ő számára, a hasonlíthatatlanul jobb, felpezsdítőbb, szórakoztatóbb része az, amikor a megjelentek elmondják kérdéseiket, aggályaikat, ellenvetéseiket, egyszóval megnyilatkoznak. Nagyszerű érzés hallani, amikor a négy-ötszáz fős (esetleg nagyobb) hallgatóságból egy kedves nő vagy férfi feláll, és bevilágító erővel mondja el személyes tapasztalatait, személyes példáját, ami megeleveníti az egész együttlétet.

Ebben a könyvben a találkozásoknak ezt a részét, illetve a kérdésekre adott válaszokat találja meg az Olvasó. Nem kérdés-felelet formájában, hanem a kérdéseket, az elmondott eseteket is beledolgozva az egyes témákról szóló részecskékbe. (Így hát szerzőtársak vagyunk hat-nyolc év néhány száz megszólalójával.)
Míg az előző kötetben, az Érzelmi biztonságban az előadások válogatása jelent meg, itt ezeké a közös beszélgetéseké.

És, igen, ezek a beszélgetések mindig abba az irányba mutattak, hogy miképp is kellene, hogyan is lehetne ezt az együttélést a gyerekkel és tágabban: egymással - jól csinálni, hogyan is lehetne jól szeretni. Akármerre ágaznak is el az egyes témák, a mélyükben mindig ez a kérdés lapul. Ott húzódik meg, és sokszor felfűti a beszélgetést.

Kicsit szorongok. Vajon ebből a felfűtöttségből sikerül-e itt, a következő lapokon valamit is visszaadni?" - Vekerdy Tamás

Kedvcsinálónak pár részlet a könyvből:

Irigység - Szeresd jobban!

"Ha egy két-három éves gyerek nem tűri el, hogy bárki hozzányúljon akár ahhoz a játékához is, amivel éppen nem játszik, ez nem azt jelzi, hogy egy gonosz, egoista, másokat letaposó kis szörnyeteg lesz belőle, hanem teljesen normálisan, az é...letkorának megfelelően viselkedik. De hogy lesz így belőle altruista felnőtt? - kérdezi az aggódó szülő. Ettől még nyugodtan lehet, ugyanis ez nem a jellemének a megnyilvánulása, hanem ebben az életkorban az a normális, hogy nem adja oda, ami az övé, mert a körvonalazódó énhatáraiba most még beletartoznak a tárgyai is - sőt, többé-kevésbé a szülei is, minden, ami az övé. (Ebből természetesen nem következik, hogy ha egy hasonló korú gyerek történetesen szívesen odaadja a játékát a másiknak, akkor ő abnormális.) Ha egy gyereket korán traumatizálok azzal, hogy a viselkedése nem más, mint az ő gonosz, irigy alaptermészetének a lenyomata, azzal gyakorlatilag beledöngölöm a pillanatnyi megnyilvánulásába, és attól kezdve azzal fogja azonosítani magát, holott ez valójában nem tartozik a személyiségéhez. Ha pedig kimarad az életéből ez a normális fejlődési fázis, mert kihagyatják vele a szülei, akkor majd később próbálhatja bepótolni azzal, hogy mindent magának akar, és esetleg tényleg irigy lesz."

„Mit tegyen a szülő, ha az óvónő vagy a tanító arra panaszkodik, hogy a gyerek irigyen viselkedik az óvodában, iskolában, esetleg elkoboz a társaitól bizonyos tárgyakat? Erre csak azt tudom felelni, amit a bölcs rabbi válaszolt a kétségbeesett apának. „Rabbi, mit csináljak a gyerekemmel? Gyűlöl engem, és most tudtam meg, hogy ellopta a szomszéd zsebóráját?” A bölcs rabbi tanácsa: „Menj haza, és szeresd jobban.” Ez az én tanácsom is. Menj haza és szeresd jobban! Mit jelent ez? Meséltél neki eddig minden este ráérősen? Nem. Akkor ezentúl tedd meg! Marháskodtál vele? Dögönyözted? Csiklandoztad? Együtt reggeliztetek, ráérősen? Nem. Akkor ezentúl dögönyözd, csiklandozd, fogadd oda az ágyba reggel, étkezzetek közösen ráérősen. Az lehet az egyetlen működő tanács, hogy változtass az otthoni szokásrendszeren, ami a gyereket nyílván kielégítetlenül, érzelmileg éhesen hagyja. Babusgattad őt hosszan, miközben a kistestvérrel nem foglalkoztál? Nem. Akkor ezentúl babusgasd őt, a nagyobbat hosszan, kitartóan, és ezalatt az idő alatt ne törődj a kistestvérével- a kicsinek nem fog ártani, a nagynak viszont használ. Vagyis: add meg neki azt, amit eddig netán elmulasztottál.”

Verés - miért ne?

"Ha egy gyerek olyan traumáknak van kiszolgáltatva testi-lelki értelemben, amelyek őt károsítják, akkor kezelhetetlenné válhat – ha ehhez még elég jó erőben van! Mert ha nincs, akkor depresszív lesz és öngyilkos. A kezelhetetlenség, az agre...sszió ilyen értelemben pozitív jel: még van életerő a gyerekben, még küzd. Ilyenkor könnyen felébredhet benne az az érzés, amit már félig-meddig szavakban megfogalmazva is hallottam gyerektől, de én itt most – némileg kiegészítve a sokszor töredékes felkiáltásokat – két mondatban összefoglalok: 'Le van szarva az egész világ, amelyik megengedi, hogy ilyen dolgok megtörténhessenek! És akkor ezek még olyan
baromságokat akarnak tőlem, hogy rajzoljam fel a molekuláris láncot, amikor majd belepusztulok a félelembe és a fájdalomba?!"

Tehetséges gyermek - tehetséggondozás

"Mélyen meg vagyok győződve arról, hogy már kisgyerekkorban is van valódi tehetséggondozás – csakhogy ilyenkor nem a megnyilvánult részképességeket igyekszünk valamiféle trenírozással nagyobbra fújni, hanem olyasminek nyitunk utat, amit ily...en korán még nem is lehet felismerni. Arról van itt szó, hogy ha a kisgyerek életkorának megfelelő életet élhet, vagyis módja van sokat és szabadon mozogni, a vele élő felnőttek hozzá forduló és körülötte elhangzó beszédét – és cselekedeteit – spontán módon utánozni, ha szabadon játszhat megfelelő érzelmi biztonságban, ha mindennap hallhat mesét, ami továbbfejleszti anyanyelvi képességeit, melyeknek fejlettsége a szuverén és erőteljes gondolkodás alapja – akkor adtunk számára megfelelő alapozást ahhoz, hogy később a magával hozott lehetőségeket minél jobban ki tudja bontakoztatni.

Módosítás dátuma: 2013. november 18. hétfő, 16:50
 
Copyright © 2017 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes