Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 5 vendég böngészi
Tartalom találatai : 54093
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 03. vasárnap, 09:56

Anym 80 vvel ezel?tt volt els?s, de mg 50 vvel ks?bb is, br mr mulatva, de mgis keser?en meslte, hogy vele az iskolban kt baj volt. Amit tudott, s amit nem tudott.

Mikor iskolba ment, mr folykonyan tudott olvasni, s ezrt nem tudott sztagolni. Mivel nem tudott sztagolni, ezrt az olvassa elgtelen volt. A msik: csnyn rt, paczott. Olvassrt s rsrt egyforma megrovsban rszeslt.

Ez jutott most eszembe, amikor a kis unokmmal knldunk. ? nagyon jl szmol, egybknt egy szrakozott professzor, a maga nagyon rdekl?d?, szerintem nagyon tehetsges lomvilgban l, s csak arra figyel, ami rdekli, de arra nagyon. Egy olyan eddig nkormnyzati iskolba jr, ami azt hirdeti magrl, hogy a tehetsgek, a tehetsggondozs iskolja. Nos: vele csak baj van. Ha ssze kell adni (le kell rni, hogy mennyi) 1 meg 2 meg 3, ? odarja, hogy 6. Mert csak rnz, s tudja. De ez nem j, nem elfogadhat. Egyes. A rszlpseket is oda kell rni. Ezrt matematikbl is 73 szzalkos. (Amib?l szerintem 140.) A tantn? azt mondja, ? nem tehet kivtelt. Azt is panaszolja, hogy a gyerek lusta. Lass, elmereng feladatmegolds kzben. Mskor meg tl gyors. Mg vgig se mondta a tant a krdst, ? mr jelentkezik az eredmnnyel. Krdeztem: s nem j, amit mond? A vlasz: j, j, de gy csak vletlenl lehet j. Tnyleg ez a helyes llspont? Mindenkit egyformn kell megtlni s leosztlyozni ebben az rtelemben?

Tehetsg

Termszetesen nem. Kit?n? magyar tantk rtak nagyszer? cikkeket, knyveket a differencilsrl, ennek mdszereir?l s hasznrl. Mondhatnm: csak kivtel van. Igazbl csak egyni teljestmny van, s ennek csak egyni megtlse a jogos. Csak ez a szemlletmd szolglja a gyerek s a trsadalom egybees? rdekt!
A rgi pldra visszatrve, ha valaki mr folykonyan olvas, szksgtelen s rtelmetlen azt kvetelni t?le, hogy olvasson sztagolva. A sztagols ezen a fokon ppen a folykony olvasshoz, az egybeolvasshoz kellett, hogy elvezessen. Teht mr 80 vvel ezel?tt is tveds volt azt lltani, hogy mivel nem tud sztagolni a kis els?s, ezrt nem tud olvasni
Ami pedig a csnya rst s a paczst illeti: jl ismerjk azokat az alternatv rstantsi mdszereket, amelyek nem az absztrakt bet?formbl indulnak ki ezt tanuld meg, ezt jegyezd meg, s aztn prbld lerni , hanem a gyerek cselekvsb?l haladnak a bet?formk fel, a gyerek a sajt rajzain tanul meg olvasni. De miel?tt mg ezekhez a rajzos formkhoz eljutna, b?ven folyatott festkkel ppensggel paczik a vzbe mrtott paprlapon. lvezi a nyomhagys rmt, a teltett szneket, amint sszefolynak, s j szneket alaktanak ki Ha pedig manapsg egy gyerek rvgja, hogy egy meg kett? meg hrom az hat, ha ? egy kis els?s, akkor ebb?l nyilvnval, hogy ? tud szmolni, hogy jl szmol, s tveds rajta megkvetelni azokat a rszlpseket ezen az elemi fokon is, amire neki mr nincs szksge.

Az sem igaz, tudjuk a mindennapi tapasztalatbl, hogy a gyerekek ne tudnk megrteni azt, hogy kzlk az egyik ebben jobb, a msik valami msban, s hogy nem kell mindenkinek mindent ugyangy csinlnia. Ez csak azon mlik, hogy a tant hogyan fogja fel a differencils krdst. Az eltr? kpessgek megtlst. Lttunk magyar iskolkban olyan gyakorlatot, ahol a differencilst gy fogtk fl, hogy a jk az ablaknl lev? padsorban lnek, a rosszak az ajt fel?l, a kzepesek kzpen.
Ez termszetesen nem differencils, mg akkor sem, ha tantrgytl fgg?en cserlgetjk a gyerekek helyeit. Az viszont igen, amikor az olvasmnyt, amivel dolgozni fogunk, tfle vltozatban tesszk fel a mgneses tblra, a nagyon rvid nagybet?st?l a nagyon hossz kisbet?sig. s a gyerekek odamennek a tblhoz mgneses nvjegyeikkel, s ahhoz az olvasmnyformhoz teszik a nevket, amivel majd ?k akarnak dolgozni. Vagyis maguk differenciljk magukat. Hogy esetleg tvednek? Semmi baj. Legkzelebb vagy a harmadik alkalommal mr kevesebbet, kisebbet fognak tvedni
s ugyanez ll minden msra is, termszetesen a matematikra is.
Igen, a tehetsges gyerekek gyakran szrakozott professzorok, lomvilgban lnek, s csak arra figyelnek, ami rdekli ?ket, de arra nagyon. Pontosan, ahogy lerja. Ebb?l fakad lusta-sguk is, lasssguk is, illetve villansszer? gyorsasggal felismer? intucijuk. Brmilyen hihetetlen, ezek mind rtkes tulajdonsgok, csak tudnunk kellene lni velk.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes