Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 47 vendég böngészi
Tartalom találatai : 54126
Cmlap Kell-e tanulni a gyerekkel?
Kell-e tanulni a gyerekkel? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 03. vasárnap, 09:55

Br az albbi cikk inkbb a kisiskolsokrl, s a nekik nyjtott szl?i segtsgr?l szl, rdemes elolvasni, kt okbl. Egyik, hogy a mi gyermeknk is egy-kt ven bell kisiskols lesz. A msik, hogy a cikket elolvasva esznkbe juthat, vajon mik azok a tevkenysgek, amiket id?hinyra hivatkozva, az lland vodba s haza rohansban megtesznk gyermeknk helyett, pedig ? is kpes r. Gondolok itt az ltzkdsre, a cip?hzsra esetleg a fslkdsre. De biztosan mindenkinek eszbe jut valami ms, amit a reggeli rohansban nem tud kivrni, s elg gyakran megteszi csemetje helyett. (Szaniszln R. Katalin)

Berakodjunk-e a gyerek tskjba, szmon krjk-e a leckjt, egyltaln beavatkozzunk-e az iskolai dolgaiba? ezek minden szl? visszatr? dilemmi. Az egyrtelm? vlasz: NE! Ez persze nem jelenti azt, hogy nem kell odafigyelnnk a gyereknkre...

Egy hromgyerekes anyuka meslte nemrg, hogy nluk a szl?k levelez?listn kldik krbe egymsnak a gyerekeik hzi feladatt, s rendszeresen egytt tanulnak velk. Csodlkozva nztem r. Az n id?mben mg sem e-mail, sem levelez?lista nem ltezett, ha egy msik anyuka mgis felhvott, tudom-e, mi volt a lecke, mondjuk, matekbl, tredelmesen bevallottam, hogy fogalmam sincs.

Anya, ne segts!

Ez az egszsges reakci. Iskolba nem mi jrunk, hanem a gyerekeink ad igazat nekem a pszicholgus, Gombos Bernadett.
Ha elejt?l fogva tvllaljuk t?lk a ktelessgeiket mi pakoljuk ssze az iskolatskjukat, tartjuk szmon, mi a leckjk, s mi is tanuljuk meg helyettk , nem csupn azt az lmnyt vesszk el a gyerekeinkt?l, hogy kpesek a feladataikkal egyedl megbirkzni, hanem azt is kockztatjuk, hogy ks?bb mr nem csupn a tanulssal kapcsolatos ktelessgeiket hrtjk el maguktl, hanem mindent, amit a trsadalom, az iskola elvr t?lk. Ett?l kezdve az a gyerek elveszett. Nem alakul ki benne a kzdeni vgys, elknyveli magban, hogy ? mindenre alkalmatlan, s bosszs lesz az iskolra, a tanraira s els?sorban sajnos a szleire. A rossz magatarts gyerekek ezt ntudatlanul gy szoktk megbosszulni, hogy folyton behvattatjk az iskolba az desanyjukat vagy az desapjukat, aki aztn nem gy?z szgyenkezni miattuk. Otthon persze megtorolja gyerekn a rajta esett srelmet, mondjuk hossz, szenvedssel teli, rtelmetlen tanulssal tltik az estket. s a kr bezrult. A bizalom elvsz, a gyerek s a szl? kztti viszony vgleg megromlik. Mrpedig nagyon fontos lenne, hogy a kisdikot az egsz napi tanuls utn meleg, szeretetteli, elfogad otthon vrja. Hogy vgre jtszhasson, nekelhessen, focizhasson, s senki ne zaklassa a tanulssal.

Mutassuk meg neki a vilgot!

A szl?sg lnyege az, hogy legynk elrhet?ek! Legynk mindig ott, segtsnk, ha kell, de semmikppen ne telepedjnk r a gyereknkre. Csak reztessk vele, hogy brmilyen gondja akad, bizalommal fordulhat hozznk. A mi dolgunk nem az, hogy tanuljunk vele. Az az iskola feladata. Hanem az, hogy megknljuk a vilggal. Tgtsuk a gyerekeink lthatrt! Vigyk el ?ket llatkertbe, csillagvizsglba, biciklizni, vagy csak ki a termszetbe! s kzben figyeljk, mi irnt bredt fel bennk az rdekl?ds. Az iskola az egy dolog. De azt, hogy a gyereknket a sport vagy a kermizs, esetleg a sznhz ragadja-e magval, csak mi tudhatjuk. Tmogassuk minden eszkzzel a maga vlasztotta ton, hogy nmagv vlhasson!

Bzzunk a kisdikban!

Megosztottam a szakember vlemnyt egy ismer?s desanyval, aki erre ktkedve megjegyezte: Kvncsi lennk n arra, mi lenne, ha nem nznm meg naponta a fiam hzi feladatt! Soha nem kszlne el.
Nagyon tved az az anyuka! vlaszolja Gombos Bernadett. Olyan ez, mint a szoptats. Minl tbbet fejnk, annl tbb tej termel?dik, s annl nagyobb az eslye, hogy begyullad a mellnk. Holott ppen ennek elkerlse lenne a cl! Ugyanez a helyzet az egytt tanulssal is. Knny? beltni, hogy minl tbbet s minl tovbb tanulunk egytt a gyerekkel s vllaljuk t t?le a felel?ssget, annl kevsb fogja rdekelni, hogy megfelel-e az elvrsoknak. Ilyenkor mindig kiderl, hogy valjban a szl? szeretne megfelelni a tant nninek. Ennek klnbz? okai lehetnek. Els?sorban a tekintlytisztelet, amit a legtbb emberbe mr gyerekknt belevernek. A msik a gyerekkori minta ntudatlan kvetse. Ha az anyukt is rendszeresen ellen?riztk otthon a szlei, valszn?leg ? is ezt fogja tenni a sajt gyerekvel. A gyerekkori mintkat nehz feln?ttknt trni, de azrt nem remnytelen. Egy harmadik s?r?n el?fordul ok: a mrtr desanya a gyereknevels tern rzi egyedl fontosnak magt. gy kompenzl, s legalbb addig sem kell megromlott prkapcsolatval foglalkoznia. Sajnos ez manapsg egyre ltalnosabb jelensg, s szinte mindig a gyerek issza meg a levt.
A szakember ehelyett azt ajnlja minden szl?nek: bzzon a gyerekben! Ne prblja megvdeni a kzdelmekt?l! Higgye el, hogy meg tud birkzni az iskolai feladataival, s meg fogja ltni, a kisdik ett?l rgtn szrnyakat kap.

Ha krdez, vlaszolj

Az is el?fordulhat, hogy a gyerek valamit nem rt. Ha krdez, prbljunk meg vlaszolni neki! A gyerekek legtbb esetben hlsak az otthon kapott muncirt, feltve, ha az nem er?ltetett tanulsba csomagolva rkezik. Olyan dik is akad, aki szereti, ha a szlei kikrdezik a leckjt. Valszn?leg arrl van sz, hogy halls utn tanul, s ha felmondhatja valakinek a szveget, knnyebben megjegyzi. Ha teht brmilyen segtsget kr a gyerek, ne utastsuk vissza! Azonnal dobjuk el a fakanalat, s ljnk le mell! Lehet, hogy csak lelki tmaszra van szksge. A gyerekek nem egyformk, ktelessgnk, hogy figyeljnk arra, mik az ignyeik.

A pedaggus feladata

Mr hallom, ahogy nhnyan felteszik a krdst: s a tant nni? Hiszen ? maga kveteli meg, hogy tanuljunk a gyerekkel, hogy pakoljuk ssze a tskjt, s mg a vakci alatt is gyakoroljuk vele az rsolvasst!
Sajnos gyakori panasz vallja be a szakember. Nem gy?zm iskolapszicholgusknt btortani a szl?ket: illedelmesen, de kvetkezetesen hrtsk el a tant nni krst! Ki mondta, hogy nem szabad odamenni egy pedaggushoz, s nem lehet ?szintn azt mondani neki: Nzze, ez nem az n feladatom. ppen elg nekem a munkm meg az otthoni f?zs, takarts. Szabadid?mben inkbb trsasjtkozni vagy focizni szeretnk a gyerekemmel. A pedaggus knytelen lesz elfogadni ezt az llspontot, ha nem akar folyamatos konfliktusba kerlni nkkel. Ranschburg Jen? meslte, hogy a tantn? egyszer figyelmeztetst kldtt neki, mert a fia nem figyelt az rjn. Mire ? azt rta vissza: Itthon meg nem ette meg a spentot. Mindenkinek megvan a maga feladata. Tiszteljk meg egymst azzal, hogy nem rtjuk bele magunkat a msik dolgba. Legjobb, ha eleve olyan pedaggust keresnk a gyereknknek, akiben megbzunk, s akivel knnyedn szt rtnk. gy j szvvel bzhatjuk r a legfltettebb kincsnket. Mg gy is el?fordulhat, hogy problmk addnak az iskolban, de ha a gyerek azt rzi, hogy a szlei s a pedaggus egymssal egyetrtsben prblnak megoldst tallni, ? is szvesen kzrem?kdik.

Figyelj a gyerekre!

Egy lsportolval ksztett interjm sorn a kvetkez? hangzott el: Ha desanym annak idejn nem tant meg tanulni, ma nem brnm az egyetemet az edzsek mellett. Vajon mit szl ehhez a llekbvr?
Nem hiszem, hogy brkit meg lehet tantani tanulni. Mindenkinek magnak kell rjnnie, hogyan emelje ki a lnyeget, vagy miknt jegyezzen meg egy logikai levezetst. Van, aki vizulis tpus, s akadnak, akik halls utn jegyzik meg a dolgokat, s mg sorolhatnm. A tanuls egyni folyamat. A klnbz? tanulsi mdszerek csak akkor lehetnek hatkonyak, ha az illet? maga keresi meg, vlasztja ki magnak ezeket. Nem hiszek a kls? elvrsban, a kls? szemben. Az igazi motivci s az igny bellr?l fakad. Az, hogy nem pakolunk be a gyerek helyett, s nem tanuljuk vele egytt a leckt, termszetesen nem azt jelenti, hogy nem kell figyelnnk r! Igenis rdekl?dni kell a gyerek iskolban eltlttt napja irnt. Ha ?szinte rdekl?dst nem szmonkrst! tapasztal, szvesen be fog szmolni a sikerlmnyeir?l, s esetleg beavat a tanulmnyaiba is.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes