Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 33 vendég böngészi
Tartalom találatai : 52090
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 03. vasárnap, 09:53

Sr a gyerek a jtkboltban, s azt kiablja, mrpedig ? ki nem megy onnan a szzadik pni nlkl. Ugye ismer?s a helyzet? Sok szl? szmra krds, hogy egszen kicsi gyereke korltaira szigorral hvja-e fel a figyelmet vagy mskpp, illetve hogy egyltaln kell-e nfegyelemre nevelni, s ha igen, hogyan?

Napjainkban egyre divatosabbak a klnfle fejleszt?programok, amelyek mr az egszen kicsi gyerekek szmra is ajnlottak. A versenyszemllet a gyereknevelsben is megjelenik, mikzben nemzetkzi kutatsok arra mutatnak r, hogy gyermeknk bizonyos kpessgeit az letkornak megfelel? jtkokkal minden klnsebb fejlesztsi mdszer nlkl is meger?sthetjk.

Mire j a pillecukor?

Pr ve bejrta a vilghlt egy rvid vide arrl, hogyan prblnak ngyves gyerekek ellenllni tizent percen keresztl egy pillecukornak annak remnyben, hogy ha sikerl kivrniuk a megszabott id?t, egy helyett kt pillecukrot kaphatnak. Br a vide jnak mondhat, a ksrlet rgi, hiszen a hatvanas vekben vgezte el el?szr Walter Michael, az amerikai Stanford Egyetem professzora. Ezt a ksrletet ismtelte meg ks?bb dr. David Walsh. (A felvtelt megnzhetjk, ha berjuk a keres?be a marshmallow test szavakat.) A kutats rszben arra irnyult, hogy a ngyves gyerekek mennyire kpesek uralkodni magukon, mekkora az nfegyelmk. Ugyanakkor hossz tvon is kvettk a ksrletben rszt vev? gyerekeket, s arra az eredmnyre jutottak, hogy azok, akik kpesek voltak legy?rni a hirtelen tmad vgyat s annak azonnali kielgtsnek ignyt, akik kibrtk, hogy ne egyk meg az dessget negyedrn t, azok ks?bb az iskolban minden szempontbl jobb eredmnyt rtek el trsaiknl. rdekessg, hogy azok a fiatalok, akik ngyvesen jobban teljestettek a fent lert kivrsos tesztben, kamaszkorukra jobb stressz- s kudarct?r? kpessggel rendelkeztek, s a figyelemsszpontostsuk is jobb volt trsaiknl. Teht mg a csecsem?knl azon van a hangsly, hogy a gyermek jelzsre azonnal reagljunk, hiszen gy teremthetjk meg az ?sbizalmat, addig az agy fejl?dsnek szempontjbl 3-4 ves kor kztti id?szak a legrzkenyebb letszakasz arra, hogy a kicsik kitoljk a vgy s a beteljesls kztt eltelt id?t, s elsajtthassk az nuralom kpessgt. Ha ez jl sikerl, az let szmtalan terletn sikeresek lehetnek a szocializcitl kezdve az iskolai teljestmnyig derl ki Sam Wang s Sandra Aamodt neurolgusok ltal rt dvzllek a gyereked agyban cm?, a kzelmltban megjelent knyvb?l is.

nuralom-fejleszts

Ha 3-4 ves gyerekek esetben van nfegyelemr?l sz, semmikppen nem kell szigor fegyelmezsre, kemny szablyokra gondolni, s taln nem meglep? az alkalmazand eszkz sem: a legjobb fejleszts a jtk. Ebben az letkorban legjellemz?bb s a gyerekek ltal legkedveltebb, ezrt leggyakrabban is jtszott szerepjtkok automatikusan s termszetes mdon fejlesztik az nuralmat. Hiszen ha pldul boltos szerepjtkot jtszik a szl? a gyermekvel, a gyerekt?l mr az is nfegyelmet kvetel, hogy ne bjjon ki vlasztott szerepb?l. Ha ? a boltos, jtssza is vgig a szerepet, ne vltson hirtelen sr kisbabra vagy szerep nlkli nmagra. A fantziajtkok egyik legfontosabb jellemz?je, hogy a gyerekek komolyan veszik azok szablyait, s e szablyok betartsa a legkorbbi tapasztalatuk arra vonatkozan, hogy egy cl rdekben ami a kzs jtk fegyelmezzk a viselkedsket.

Egyszerre egyet

Az nfegyelem olyan tulajdonsg, amelynek elsajttshoz fegyelemre van szksg. Hrom-ngy ves kor gyerek esetn az is fegyelmet jelent, ha minl jobban el tud merlni valamiben, s minl tovbb kpes egy dologra fkuszlni, figyelme nem kalandozik el. Teht rdemes keresni azokat a jtkokat rajzols, fests, ptkezs , amelyekben rmt leli, s ezltal hosszabban kpes koncentrlni. Nagyobb korban pedig a kzs jtkok fejleszthetik ezt a terletet, hiszen ahhoz is nszablyozsra van szksg, hogy a gyerek ne fordtsa fel az sszes memriakrtyt, vagy el?zze be a tbbieket a jtktbln dobs nlkl, illetve hogy mindig kivrja a sort. s egy biztat teszteredmny a feln?ttkorra nzve: ms feladatok elvgzsnek sikeressge is javulhat annak hatsra, hogy a mindennapokban egy adott terleten nfegyelmet gyakorlunk.

Sz?dy Judit pszicholgus: s vgl legy?zi nmagt

Amikor a baba vilgra jn, az sztneit kveti, nem tudja ksleltetni a kielglst, azonnal kell neki minden, mert ha nem, akkor ktelen srsba kezd. Nem is tehetne mst, hiszen az nfegyelemrt felel?s agyterletei mg nem elg fejlettek, egyszer?en nincs r eszkze, hogy feln?tt mdon viselkedjk, ahogyan ezt sokan (sajnos) mgis elvrnk egy csecsem?t?l. Az emberi agy prefrontlis krgi terlete, amely az nfegyelemhez fontos kszsgekrt felel?s, nagyjbl 1822 ves korra ri el teljes fejlettsgt. Valjban eddig nem n? be a fejnk lgya teljesen. Ez termszetesen nem jelenti azt, hogy lbe tett kzzel vrjuk, hogy a gyereknk vgre nha kivegye a kezt a cukorksdobozbl. A szl? feladata, hogy hatrokat szabjon. s az is az ? feladata, hogy olyan krnyezetet teremtsen, amelyben a gyereke jl rzi magt, s kiprblhat mindenfle rdekes tevkenysget a szerepjtktl a kismotorozson t a trsasjtkig, a zenlst?l a gy?jtsig. Hiszen minden jtk akkor m?kdik, ha a gyerek elfogadja annak szablyait. Ha olyasmivel foglalkozik, amit lvez, akkor parancs nlkl, magtl fogja korltozni nmagt, rmmel s termszetesen mond le arrl, hogy azonnal kielgljn minden ignye. Ha ugyanezeket a korltokat bntetssel s szigorral szeretnnk bevezetni, nehezebb dolgunk lenne, s egszen apr sikereket rnnk csak el.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes