Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 30 vendég böngészi
Tartalom találatai : 52087
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 03. vasárnap, 09:50

Az iskolarettsg els? sorban nem a szletsnapok szmn, hanem fizikai, pszicholgiai s szocilis szempontokon mlik. me a legfontosabb pontok!
Az elmlt hetekben tbb cikk is megjelent a sajtban arrl, hogy j szablyozs lp rvnybe: ktelez?v tennk hromves kortl az vodt. Ez szakrt?k szerint a helyhiny miatt azzal jr majd, hogy a hatveseket automatikusan iskolba kldenk - ha rett r, ha nem.

Eurpa orszgaiban 5,5-7 ves kor kztt lpnek a gyerekek el?szr iskolba. Fontos hangslyozni, hogy azt, hogy ezen intervallumon bell mikor, azt az vodai s a nevelsi tancsadbeli szakemberek segtsgvel a szl? felel?ssge eldnteni. Az iskolarettsg ugyanis fizikai s pszicholgiai tnyez?k egyttese.

110 centi s 20 kilogramm

Nem lehet pusztn az anyaknyvi kivonat alapjn dnteni az iskolakezds id?pontjrl. Az iskolarettsget biolgiai s pszicholgiai tnyez?k egyttesen hatrozzk meg.

Milyen lettani vltozsok zajlanak ekkor? A kisgyermek testalkatt az iskols testforma vltja fel, harmonikusabb testarnyokkal. (ltalban a legalbb 110 cm testmagassg s a 18-20 kg testsly elrst tekintik az iskolarettsg felttelnek, de termszetesen ezek nem k?be vsett, szigor felttelek.) Az idegrendszer kiegyenslyozott vlik, a gyermek uralkodni tud mozgsvgyn, egyre jobban szablyozza, koordinlja a mozgst. Kpes az gynevezett finom mozgsokra, amelyek az rstanulshoz szksgesek.

Megjelenik a tudsvgy

A pszicholgiai rettsg lnyeges eleme a tudsvgy megjelense, az, hogy rdekl?dssel, vrakozssal tekintsen az iskola el. Ebben a korban a gyerekek kpesek uralkodni az rzelmeiken, bizonyos fok akaratuk, feladat- s szablytudatuk, monotnia-t?rsk van. A kiegyenslyozottan fejl?d? hatves gyermek kpes 10-15 perces aktv figyelemre, akaratlagos figyelem-koncentrcira, emlkez?kpessge kpess teszi sz- szm s mondatemlkek felidzsre. Bizonyos elvont fogalmakat kell tudnia, logikai m?veleteket vgeznie. Anyanyelvi illetve matematikai trgykrben az vodban elsajttand ismeretanyagnak birtokban kell lennie.

Fontos az is, hogy az iskolba lp? gyermek minl fejlettebb beszdkszsggel rendelkezzen, helyes hangkpzssel s rtelmesen tudja kifejezni gondolatait, lmnyeit. Az iskolarettsgi vizsglatokhoz mindezeken tl a megfelel? egszsgi llapot, az p rzkszervek vizsglata is hozztartozik.

Mikor tekinthetnk egy kisgyereket iskolarettnek? Dr. Pusztai va, a tanulsmdszertan.hu trnere az albbiakban foglalta ssze az iskolarettsg feltteleit:

Tudjon legalbb ngy rn t meghatrozott szablyok szerint viselkedni. Nyugodtan lni a padban, figyelni a tant szavra, vlaszolni krdseire, s csak akkor szlalni meg, amikor engedlyt kap r.
Az iskolai helyzetet csak az a gyerek rti meg, aki pontosan rzi, tudja, hogy szmra kezdett vette valami j, ami sokig fog tartani, s el tudja kpzelni, hogy ennek a folyamatnak a vgn ?bel?le feln?tt - tant, sof?r vagy pilta stb. lesz.
A gyereknek r kell hangoldnia arra, hogy a tant ltal kijellt feladatok elvgzst el?bbre valnak tekintse minden ms tevkenysgnl. Pldul, ha azt rjk el?, hogy hrom sor karikt rajzoljon, akkor reznie kell, hogy ha unja is, ha nem is rti, mire j, nem hagyhatja abba, nem rajzolhat helyette hajkat.
Az iskolarettsghez hozztartozik, hogy a gyerek mr nem akar mindent azonnal, tud vrni. Nem sodorja el olyan knnyen az indulati feszltsg, mint eddig, s gy a feladat, a klvilg ltal megszabott kvetelmny flbe kerekedhet a jtk illetve a kpzelet okozta rmszerzsnek.
A szablytudat kialakulsval, a szablyok bels?v vlsval n? a gyermek fegyelmezettsge, a fegyelmezettsg pedig nveli figyelmt, akaraterejt. Feladatvgzse sorn nincs mr szksge lland kls? kontrollra, figyelmeztetsre, kezdenek kialakulni az nkontroll alapjai.

Szocilis rettsg

Nagyon fontos a gyermek szocilis rettsge. Mennyire kpes egy kzssgbe beilleszkedni, a kzssg szablyaihoz igazodni, trsaival val viszonyban milyen stratgikat s taktikkat alkalmaz, megtanult-e mr bizonyos mrtkig kompromisszumot ktni - ezek a tulajdonsgok alapvet?en befolysoljk a gyermek viselkedst, s egy j szituciban, j krnyezetben, tbbnyire ismeretlen trsasgban fokozottan rvnyeslnek. Akik nincsenek hozzszokva a kzssghez val igazodshoz, az esetleges konfliktus megfelel? kezelshez (mert pldul nem jrtak vodba vagy csak rendszertelenl), azoknak komoly nehzsgeik tmadhatnak.

A nehezen alkalmazkod gyermekeknek mindig tbb problmjuk addik az iskolban is fggetlenl az intellektulis teljestmnykt?l. A viselkedsi, magatartsi zavarok a legszembet?n?bben zavarjk az iskolai munkt. A gyakori negatv rtkels, esetleges bntets ellenllst, agresszit vlthat ki a gyermekb?l. Amennyiben ezt a problmt nem tudjk megfelel?en kezelni, komoly problmi lesznek a tananyag elsajttsban, az iskolai el?menetelben s sikertelenn vlhat.

Emellett termszetesen bizonyos intellektulis ismeretekre is szksge van az iskolba lp? gyereknek, de ezek jelent?sgt kr lenne tlbecslni, mivel a tapasztalatok szerint az iskolai sikertelensget a legtbbszr nem ezek, hanem a szocilis, rzelmi "intelligencia" hinyossgai okozzk.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes