Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 32 vendég böngészi
Tartalom találatai : 52089
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 03. vasárnap, 09:38

Hogyan gyesedik a gyerek a zokniproststl?

Az otthoni kszsgfejleszts nem gy m?kdik, hogy gyere, fiam, most fejlesztnk a kszsgeiden, hanem a gyerek jtszik, megfigyel, utnoz s kzben fejl?dik. Felfedezi sajt testnek lehet?sgeit s korltait, megismeri a vilgot.


letk els? hat vben a gyerekek fejl?dse rszben njr, sok esetben elg teret adni nekik. Megtanulnak fogni, kszni, lni, llni, jrni, s egyiket sem kell tantani nekik. m minl tbbet gyakorolnak, mozgsuk gy lesz egyre pontosabb. Minl tbb dolgot mutatunk meg nekik a vilgbl, annl gyorsabban fejl?dnek. Ehhez nem felttlenl kellenek drga jtkok, elg a gyereket jtkosan bevonni a htkznapi feladatokba. A hzimunka, a kerti s hz krli tevkenysgek el?nye, hogy a kisgyerek szmra szrakoztatak s a szl?kkel egytt tudja csinlni.

Egyszer? feladatok

Az egyik klasszikus hzimunka, amelybe a gyerekeket mr korn be lehet vonni, az a zoknik prostsa s hajtogatsa. A nagy halom zokni kzl kivlasztani az azonosakat: javtja a gyerek megfigyel?kpessgt, a hajtogats a kz s ujjak gyessgt fejleszti. A zoknik j terepet knlnak arra, hogy az azonossgot s a klnbz?sget, valamint a szneket tanulja, gyakorolja a kicsi.
De a munkt mr a szennyes sznek szerinti sztvlogatsval is el lehet kezdeni, kzben fejl?dik a gyerek figyelme, gyakorolja a szneket s az rnyalatokat. Ez a feladat lehet akr a napi rutin rsze is, ha mr a ruhk levetsnl sznek szerint vlogatjuk le a ruhkat, s kln szennyestartba kerlnek. Praktikus tipp, hogy a szennyeskosarak jl megklnbztet?ek legyenek:a sznes tartba a sznes ruhk kerljenek, a fehrbe a fehrek, de az azonostshoz hasznlhatunk matrickat is. tgondolt, jl azonosthat rendszerekkel a gyerekek knnyebben boldogulnak.

Teregets, gymlcsszeds

4-5 ves gyerekeket a teregetsbe is be lehet vonni. A feladat egyszer?: a ruhkat el kell helyezni a szrtn. Ez nemcsak a mozgskoordincit s a finommozgst er?sti, fejl?dik az arnyrzkels is, hiszen a gyereknek fel kell mrnie, melyik ruha hova fr el. Teregets kzben a zokniprostst is el lehet vgezni: az sszetartoz zoknik egyms mell kerlhetnek a szrtn.
Nyron a kert rengeteg lehet?sget rejt a mkzsra. Az rett gymlcsket s zldsgeket le kell szedni, s a gyerekek nemcsak azt ismerik meg, milyen zldsgek s gymlcsket terem a kert, de azt is meg tudjk majd klnbztetni, melyik az rett paradicsom s melyik nem az. Ha frl barackot vagy szilvt szednek, javul a mozgskoordincijuk, ujjaik egyre finomabb m?veletek elvgzsre kpesek, s a kvetkez? ven mr a ribizli s mlna szretelst is rjuk lehet bzni.
Feln?tt felgyelete mellett gymlcsszret rgyn a gyerekek mszhatnak ltrra, llhatnak szkre, mszhatnak fra. ltalban a gyerekek habitustl fgg, hogy milyen knnyen vllalnak btorsgot ignyl? feladatokat, m ezek a kihvsok kedvez?en hatnak a mozgskoordincijukra s javtjk az egyenslyrzkket. Minden siker, amivel legy?zik flelmeiket, er?sti az nbizalmukat s nmagukba vetett hitket.
A finommozgs fejl?dst segti a borspirgls, a babtisztts s a lencse, rizs vlogatsa. De a csavarkulcsot s csavarhzt is a gyerek kezbe lehet adni, hogy a meglaztott csavarokat ? tekerje ki vagy ppen be. A kzkoordinci s az eszkzhasznlat roppant fontos lesz az rs elsajttsnl.

Amikor mr a ks sem tiltott

5 ves koruk krnykn a gyerekek ugyanazokat az eszkzket szeretnk hasznlni, mint a szleik, s a ks az egyik legizgalmasabb dolog. A vajbab remek alapanyag ahhoz, hogy a kicsit letlenebb szmukra biztonsgos ksekkel megtanuljk a vgs technikjt. De kezkbe lehet adni hmozpengt is a legjobb az U alak hmoz , s rmmel megpucoljk a srgarpt, a krumplit vagy a cklt. Termszetesen a gyerekeket nem szabad egyedl hagyni, vgig figyelni kell rjuk s meg kell nekik mutatni, hogyan kell ezeket az eszkzket hasznlni. A hmozt az ujjuktl elfel hzzk, a gykrzldsgeket ne a kezkben tartsk, hanem egy vgdeszkn, a kst helyesen s stabilan fogjk.
A sts-f?zs a legjobb alkalom a kzs mkzsra. A gyerekekre nagyon sok feladatot r lehet bzni: az alapanyagok kimrse, a kevers, gyrs s a stemnykiszrs szmukra jtk. Kzben fejl?dik a megfigyel?kpessgk, utnzssal tanulnak, s magt az utnzst is tanuljk, javul a finommozgsuk az arnyrzkk, a trbeli koordincijuk s az eszkzhasznlatuk. A tsztk ppen gy m?kdnek s ugyanolyan ldsosak, mint a gyurma, azzal a klnbsggel, hogy a vgeredmnyt meg is lehet enni. A gyerekek jtszhatnak nllan is a tsztval, de be lehet ?ket vonni a kiflicsavarsba, vagy ppen a pizzaksztsbe is.

Az rzkekre hat

A gyerekek szvesen kstolnak s sts-f?zs kzben, kstoltassunk btran, az rzkelsk fog fejl?dni, de ne csak az des, finom zeket, hanem a savanyt, ssat, eceteset is, illetve be lehet vezetni ?ket a f?szerek vilgba is. Az els? lps a megismers: morzsoljon ssze az ujjval egy rozmaringlevelet vagy kapjon egy csepp citromlevet a nyelvre. Ks?bb pedig lehet jtszani is f?zs kzben: Ezt teszem az telbe, kstold meg! Milyen zt rzel? Mi ez? Termszetesen a nagyon csp?s, er?s zeket kerlni kell.
Az asztalterts olyan feladat, amit mr korn r lehet bzni az vods kor gyerekre, s ez javtja a megfigyel?kpessgt, a szmfogalmt (hnyan vagyunk? hny tnyr kell? hny villa kell?), javul a figyelme s a mozgskoordincija. Mint minden jtkos hzimunknl, itt is fontos, hogy el?szr megmutassuk a gyereknek, hogyan m?kdik az asztalterts, utna egytt csinljuk, s a vgn bzzuk r egyedl, hogy magabiztos legyen s sikerek rjen el.
A szalvtahajtogatst nhny oviban maguk az ovisok csinljk, de otthon is a gyerekre feladata lehet. ltala pontossgot tanul, javul a mozgskoordinci s a finommozgsa egyre gyesebb lesz.
Ha gyereket is bevonunk a hzimunkba, akkor szmtani kell arra, hogy egy-egy feladat elvgzse gyerekkel sokkal hosszabb, mint nlkle teht id?t kell r sznni s el kell felejteni a rohanst , mindig egytt kell csinlni s nem szabad er?szakosan rknyszerteni a munkt. A gyerek addig prostsa a zoknit, amg kedve van hozz, addig szedje a meggyet, amg jkedvvel csinlja, utna nyugodtan rohangljon, jtsszon ktttsgek nlkl. A gyerekek figyelme letkoronknt eltr?, de motivcit is ki lehet tallni, s?t gyakran kell is, a kitarts nvelse rdekben. Pl.: Apa tud tbb zoknit sszeprostani, vagy te? Szerintem ebb?l a maradk tsztbl csak t pogcsa jn ki, vagy neked sikerl a hat? Nagyobb gyerekeket sem szabad egyedl hagyni veszlyes helyzetekben (pl. ltrra mszik vagy ks van nla), s a kszsgfejleszts sohase legyen kn, se a szl?nek, se a gyereknek, hanem jtk, mka, kacags.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes