Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 15 vendég böngészi
Tartalom találatai : 54102
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 02. szombat, 18:41

Mit tehetnk, ha a "szzszor mondtam, de szzadszor sem hallotta" helyzetbe kerlnk a gyerekkel, s azt gondoljuk, most mr muszj lesz megbntetni, klnben nem tanul az esetb?l, s mi sem jutunk semmire?


El?szr is, megprblhatjuk a mi szemnkben "rendetlenkedsre" fordtott energikat ms irnyba terelni s elmondani, hogyan lehetne a segtsgnkre. A gyerekek szeretnek rszt venni a szleik tevkenysgben, talljunk ht mdot arra, hogy bevonjuk ?ket. Ha bevsrolni megynk, bzhatunk r feladatot, otthon is rszt vehet az ltalunk elfogadhatnak tallt tevkenysgekben.

Mindkt gyerk?cm 2 vesen mr nagy gyessggel segtett kipakolni a mosogatgpb?l, s mindannyian lveztk a kzs munkt. Ha valami nem tetszik abban, amit vagy ahogyan tesznek, elmondhatjuk nekik. Szmukra segtsg, ha tudtukra adjuk, mi az, ami miatt most pp dhsek vagyunk, vagy mi az, ami megdbbentett vagy csodlkozsra ksztetett bennnket, ha abban nincs utals a gyerek jellemre.

"Nagyon zavar, ha..." "Rossz rzs nekem, ha azt ltom, hallom..." Mondjuk el, mit vrunk t?le. Ahogy a feln?ttek, a gyerekek sem gondolatolvask. Van, amikor gy gondoljuk, hogy igazn tudhatnk, de az a helyzet, hogy nem tudjk. Vagy legutbb nem figyeltek. Mondjuk el, s tegyk egyrtelm?v, mit vrunk. "Amikor vsrolni megynk, azt szeretnm, ha segtenl tolni a kosarat, gy mindig tudom, hogy hol talllak, s a tbbi vsrolt sem akadlyozzuk." (Ezzel mg informcit is adunk neki.)

Hagyd dnteni!

A vlasztsi lehet?sg nagy kedvenc. Amikor megmondjk, mit csinljunk, vagy mit kellene csinlnunk, nha mg feln?ttknt is el?jn a "csakazrtis" rzse. Ha hagyunk lehet?sget, hogy maga hozhasson meg bizonyos, a sajt lett rint? dntseket, segtnk neki s magunknak is, valamint cskkentjk a vitk gyakorisgt.

A bntets lehet?sgt is knl helyzetekben, ha felvzoljuk el?tte, egyik vagy msik magatartsa hov vezet, gyorsan be tudja ltni, hogy mib?l mi kvetkezik, s el tudja dnteni, melyik ton indul el. Erre j plda, amikor valamilyen elvrsunkat fejezzk ki: "Itt a kakad. Vlaszthatsz: vigyzol, hogy ezttal ne boruljon ki, vagy segtesz feltrlni, ha kiborul. Te dntd el."

Amikor mr a cselekedet tls vgn vagyunk, s nem tudjuk elkerlni a kvetkezmnyt, hiszen ott llunk el?tte - pldul eltrt egy vza -, segtsnk mindkett?nknek azzal, hogy megmutatjuk, hogyan tudn jvtenni. "Ha mr ssze nem tudjuk ragasztani, gyorsan tntessk el a szilnkokat, nehogy valaki megsrljn! A mosogat alatti szekrnyben tallsz sepr?t s laptot."

Ha semmi nem segt...

El?fordul, hogy minden eddigi elemet kiprbltunk, de gy rezzk, semmi hatsa. Nos, ekkor mi legyen? A fenyeget?zs nem segt. rdemes olyan kvetkezmnyt emlteni, ami valban bekvetkezik. A vlasztsi lehet?sget knl rszb?l kvetkezik, hogy a gyerk?c vlaszt, neknk pedig alkalmazkodnunk kell ehhez. Ha felvzoltuk, mi az, amit vlaszthat, s ? dnttt, neknk is rdemes ragaszkodnunk a jelzett kvetkezmnyhez, mert gy nyer rtelmet mindaz, amit mondtunk.

gy pldul ha a kaka ismt kiborul, rdemes emlkeztetni arra, amit ? maga vlasztott. Nagy valszn?sggel nem lesz elragadtatva, mivel azonban ? maga hozta a dntst, ebben az esetben megtapasztalja annak kvetkezmnyeit. Legkzelebb figyelni fog, hogy ne bortsa fel, vagy tudni fogja, mi a megolds a helyzetre. Ehhez azonban szksges, hogy ne vltoztassunk a felvzolt lehet?sgeken.

Msik plda lehet, amikor hiba prblunk megoldst tallni a bevsrlsnl a szablyok betartsra, s tnyleg gy rezzk, hogy ezt mg egyszer nem szeretnnk gy vgigcsinlni. Ne fenyeget?zznk, hogy legkzelebb nem jn majd velnk, a kvetkez? alkalommal valban nlkle menjnk. Ha azt szeretnnk, hogy a szavainknak legyen hatsa, gy vlogassuk meg ?ket, hogy ne legyen puszta fenyegets, amir?l gyis tudja, hogy nem fogjuk megtenni. Csak olyan lehet?sgeket adjunk a szmra, amelyek kzl vlaszthat, amelyek szmunkra is elfogadhatak - rosszul veszi ki magt, ha utna elkezdnk alkudozni.

A szl? nem robot

A legfontosabb azonban csak most kvetkezik. Ha tudjuk, hogy a bntets nem m?kdik, s azon vagyunk, hogy elkerljk, az mr fl siker. Ne akarjunk tkletesek lenni, nem vagyunk robotok, akik t tudjk programozni magukat, s egy adott id?ponttl kezdve a megfelel? mdban m?kdnek. Neknk is lehetnek jobb s rosszabb napjaink, mint brki msnak.

Ha elnzzk a gyereknknek, hogy sokadik figyelmeztetsnk ellenre is megtesz valamit, nzzk el magunknak is, ha nem vagyunk mindig az ltalunk elkpzelt "tkletes szl?k". Ismerjk az utat, ha le is tvednk rla, visszatallunk. Megrdemeljk nmagunktl is a feloldozst, ha tehetetlensgnkben, rmletnkben vagy dhnkben olyat mondunk, amit ks?bb megbnunk. Innen is van t tovbb. Hiszen kit?l tanulnak meg bocsnatot krni, s beismerni a tvedst vagy a hibt, ha nem t?lnk?

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes