Zilizi Óvoda

F?men

Blogok

Ltogatink:

Oldalainkat 6 vendég böngészi
Tartalom találatai : 54094
PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2013. november 02. szombat, 17:38

A testvrek rivalizlsa ltalban a szl?i figyelem megszerzsre irnyul. A testvrfltkenysg rvid tvon hisztikben, vltzsben, s?t, akr verekedsben nyilvnul meg, de ha nem tesznk ellene, hossz tvon alacsony nrtkelst is okozhat, s a testvrek egy letre eltvolodhatnak egymstl. A kezelsben kiemelt szerep jut a szl?knek.


Ha kisbaba rkezik a nagyobb gyerek mell

Ksztsk fel a nagyobbat a kicsi rkezsre!

A nagyobb gyerek gyakran mr a kistestvr rkezse el?tt httrben rzi magt. Ezt ellenslyozhatjuk, ha nem minden a kisbabrl szl. Ne csak rla beszljnk, ne figyelmeztessk el?re a gyereknket, hogy mire kell majd figyelnie, ha megszletik a baba! Beszlgethetnk vele a kistestvrr?l, de ne err?l szljon minden!

A nagyobbat is babusgassuk!

Termszetes, hogy egy kisbabt sokat lelgetnk, babusgatunk, de ez a nagyobb gyerek szmra bnt lehet. Hogy rezze, ?t is ugyanannyira szeretjk, leljk meg ?t is naponta tbbszr, s mondjuk el neki, mennyire szeretjk! gy azt fogja rezni, hogy a kistestvr szletsvel nem cskkent a figyelem irnta sem.

Ne legynk szigorak a nagyobb testvrrel sem!

Amikor a picibabval foglalkozunk (pldul szoptatunk, pelenkzunk stb.) akkor se kldjk el a nagyobb testvrt! Soha ne ripakodjunk r, hogy zavarja a kicsit (pl. hangoskodik, rohangl stb.), helyette trelmesen, szeretettel beszljk meg vele, hogy mirt okoz gondot a viselkedse!

Maradjanak meg a rgi szoksok!

Fontos, hogy a kicsi rkezse ne bortsa fel a nagyobb testvr lett! Pldul ha addig minden este mesltnk neki lefekvs el?tt, akkor ez maradjon meg a kisbaba szletse utn is!

Ne csak a kisbabt csodljuk!

Ha vendgek rkeznek, j, ha nem csak a picinek hoznak ajndkot, de valami aprsggal a nagyobb testvrnek is kszlnek. Emellett j, ha a vendgek el?szr a nagyobb testvrhez mennek, vele beszlgetnek el, megnzegetik a rajzait, meghallgatjk, ha j verset tanult, stb. gy nem fogja magt httrben rezni.

Ha a kicsi n?ni kezd:

El?fordulhat, hogy a nagyobb testvrt csak akkor kezdi el idegesteni a kistestvr, amikor elkezd aktvabb lenni. Ilyenkor zavarhatja, hogy mindig lb alatt van, bemegy a szobjba, esetleg lerombolja a jtkait. Ilyenkor rdemes szablyokat bevezetni, amik a nagyobb testvrt vdik. Hatrozzuk meg, mikor mehet be a kicsi a nagyobb szobjba, mivel jtszhat, s mi az, amit magasra kell pakolni, hogy ne rje el!

Nem mindig a nagyobb a hibs!

Ha a testvrek sszevesznek, ne mindig a nagyot szidjuk meg! Krdezzk meg el?szr, hogy mi trtnt pontosan! A kicsik ugyanis knnyen megtanuljk, hogy ha srni kezdenek, akkor a szl?k azonnal ugranak, gy pedig knnyen lehet, hogy a nagyobb testvrt rtatlanul bntetjk meg.

Ha hasonl korak a testvrek

Egyenl? figyelem s id?:

A testvrekre fordtsunk egyenl? figyelmet s id?t! Lehet?sg szerint minden testvrrel tltsnk egytt kln-kln ugyanannyi id?t, szervezznk egynre szabott programokat! Ha ez nem megoldhat, akkor lefekvs el?tt egyenknt beszlgessnk a kicsikkel, hallgassuk meg mindkett?jket kln-kln!

Ne hasonltsunk ssze! Fontos, hogy a gyerekeket egyenknt dicsrjk meg, emeljk ki kln az rtkeiket, s biztostsuk ?ket kln-kln a szeretetnkr?l! Soha ne hasonltsuk ?ket ssze, hiszen az azt er?sti bennk, hogy versenyeznik kell egymssal!

A sikerek meglse:

Ha az egyik testvr sikert r el valamiben, termszetes, hogy az egsz csald ?t nnepli. Ilyenkor ugyanakkor a msik gyerek httrben rzi magt. Hogy tomptsuk ezt az rzst, menjnk oda hozz is, s emlegessk fel neki egy korbbi sikert, mikzben hangslyozzuk, hogy ? is milyen rtkes! gy majd ? is egytt tud rlni a csalddal a testvre sikernek anlkl, hogy kevesebbnek rezn magt.

Nincs llsfoglals:

Ne avatkozzunk bele a csemetk vitjba! Ha llst foglalunk, az csak jobban elmlyti a problmkat. Hagyjuk, hogy megoldjk egyms kztt a gondjukat, csak akkor avatkozzunk be, ha az egyikk csnya szavakkal illeti a msikat, vagy verekedni kezdenek. A bntetst ilyenkor is ngyszemkzt osszuk ki!

Szcsata jhet:

Nem baj, ha a gyerekek nha sszecsapnak, hiszen a vita normlis. Amg csak szcsatrl van sz, addig hagyjuk ?ket, gy megtanuljk, hogy a problmikat mskor is gy oldhatjk meg!

s vgl pr praktikus tancs a pedaggustl:

Gyakran halljuk az desanyktl, hogy nagyobb gyermekk azrt van egsz nap vodban, mert:
1. A kicsi napirendjvel nem sszeegyeztethet?, hogy a nagyobbat ks?bb vigyk le, vagy hamarabb,esetleg ebd utn vigyk haza.
2. A nagy nem alszik dlutn, s ezzel zavarja a kicsit.

Ne felejtsk el, hogy a kicsi napirendjt is bizonyos fokig mi alaktjuk. Lehet dl krl, vagy kora dlutn is olyan id?pontot tallni, amikor pen nem alszik, vagy eszik, s ilyenkor mg jt is tesz egy sta az oviba a nagyobb testvrrt anynak s babnak is. A nagytestvrnek meg plne, hiszem rzi, hogy ? is fontos.
Ha pedig a nagyobb mr nem ignyli a dlutni alvst, akkor ne felejtsk el, hogy egy olyan helyzetbe knyszertjk, ami neki nem j. Hiszen az oviban is csendben kell pihenni, esetleg mg hosszabb ideig is, mint otthon. Viszont ha otthon tltheti az id?t dlutn, amikor alszik a kicsi, s jtszunk vele, meslnk neki, csak vele foglalkozunk, akkor nem zavarja a kicsit az alvsban s azt rzi, hogy ? is fontos neknk. Neki is jr naponta egy-kt ra, amikor az anya csak az v, senki ms.

 
Copyright © 2018 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes