Zilizi Óvoda

Blogok

Látogatóink:

Oldalainkat 50 vendég böngészi
Tartalom találatai : 43470
Címlap Miért fontos a mozgást és a beszédet összerendezni?
Miért fontos a mozgást és a beszédet összerendezni? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2015. május 03. vasárnap, 15:47

A mozgás fontossága az értelmi fejlődésben

A központi idegrendszer érési folyamata és a mozgásfejlődés egymással szoros egységben biztosítja az értelem fejlődését. Mozgásfejlesztéssel befolyásolhatjuk az idegrendszer érését és a tanulási nehézségek kialakulásának megelőzését. A gyermekünk mozgás- és értelmi fejlődése tehát akkor lesz problémamentes, ha a gyermek gond nélkül végigmegy a kizárólagosan emberi mozgás-érzékszervi fejlődési soron.

Amikor a cselekvés és a gondolkodás nincs összhangban

A mozgáson kívül fontos tényező, hogy összhangban legyen a gondolkodásunk a cselekvésünkkel, mely például az írásnál lesz nagy jelentőségű. Azoknál a gyermekeknél, akiknek a gondolata és a mozgása nincs szinkronban, előfordulhat, hogy kimarad egy-egy betű a szó leírásakor.

Labdás tréningeknél nagyon szembeötlő, amikor a gyermek minden nehézség nélkül megold egy több elemből álló feladatot, mint például a: “feldob, tapsol, elkap”, de amint mondania kell, hogy mit csinál, egyből összezavarodik, nehézséget okoz neki a feladat megoldása.

Előfordulhat olyan eset is, amikor a gyerkőc gyorsabban gondolkodik, mint cselekszik. Ebben az esetben a kicsi elhadarja a feladatot, viszont mozgása csak lassan követi azt, amit mond. Ezeknél a gyermekeknél az írás területén adódhatnak problémák. Mivel gondolatban már előbb járnak, mint kezük, ezért megeshet, hogy írás közben kimarad egy-egy betű. Például az ‘alma’ szónál a keze még csak az ‘a’ betű leírásánál tart, viszont az agya már az ‘m’ betűnél, így az almából ‘ama’ lesz.

Ha a betűkihagyás jelensége csak ritkán fordul elő, akkor elképzelhető, hogy egyszerűen csak arról van szó, hogy figyelmetlenségi hibát vétett a gyerkőc. Azonban abban az esetben, ha ezek a hibák sűrűn jelentkeznek, valószínűsíthető, hogy a gondolkodás és cselekvés szinkronjának hiánya van a háttérben.

A piliscsabai Fejlesztő Központ pedagógusai is szem előtt tartják a szinkronfunkciók kialakítását, ezért az egyéni és csoportos torna alappillére, hogy minden feladathoz szinkronban mondjuk, amit csinálunk. Ezt egyrészt azért tesszük, mert ha beszélünk is miközben  cselekszünk, akkor az agyunk sokkal nagyobb részét használjuk egy időben, másrészt látjuk, hogy a gyermeknek kialakultak-e a szinkronfunkciói, és azt is megfigyelhetjük, hogy figyel-e a gyermek a feladat megoldására, vagy elkalandozik közben, másról beszél.

Rudolf Steiner is utal a mozgások egészen speciális hatásaira: “Ha egy ember beszéde folyamatos, gördülékeny, akkor  az gyermekkorában sokat ugrált, szökdécselt. Dadogós gyermekeket sokat kellene engedni futni, ugrálni, szaladni.

Szerencsére megfelelő fejlesztéssel és tornával orvosolhatóak a fentebb említett problémák.

 

 
Copyright © 2017 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes