Zilizi Óvoda

Blogok

Látogatóink:

Oldalainkat 16 vendég böngészi
Tartalom találatai : 43442
Címlap Hatékony lehet-e a kora gyermekkori nyelvtanulás?
Hatékony lehet-e a kora gyermekkori nyelvtanulás? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pataki Edit   
2015. január 16. péntek, 15:25

7

Hatékony lehet –e a kora gyermekkori nyelvtanulás?

 

Bizonyára, ezt a kérdést már sok felelősségteljes, odaadó szülő feltette, aki gyermekének a jövőjével törődik, és a legjobbat szeretné neki. Nem egységesek az álláspontok ebben a kérdésben a szakemberek körében sem, különböző nézőpontok, tudományos kutatások alapján vannak érvek ellene és mellette is.

Idegen nyelvre szükség van, e nélkül ebben a globalizált világban nem lehet boldogulni. A kérdés tehát az, hogy mikor vágjunk bele. Nos, az én véleményem sok más nyelvtanár kollégámmal együtt az, hogy minden, ami játékos formában történik, sok mozgással, ritmussal, tánccal, megfelelő környezetben, megfelelő szakemberrel és módszerrel, s mindez stressztől mentesen és vidáman, akkor az lehet akár egy idegen nyelv elsajátítása is.

Már két- hároméves korban, amikor a gyerekek verseket, mondókákat, dalokat tanulnak anyanyelvükön, nyugodtan el lehet velük kezdeni egy másik nyelvvel való ismerkedést. Tudatosan nem használom az oktatás szót, hiszen ez nem az. Ez egy ráhangolódás arra az útra, mely a gyerekeket egy egész életen át elkíséri. Ne gondoljunk itt a régi porosz módszerekre, mert nem erről van szó. A gyerekek a mindennapi játékokon keresztül spontán jutnak el a nyelvtudáshoz. A mondókákat, verseket, dalokat el is játsszák, tehát azt tanulják, amit csinálnak. Így tudnak majd bemutatkozni, ismerik meg a színeket, számokat, ételeket, italokat, testrészeket, tudnak ünnepekről, évszakokról idegen nyelven hasznos információkat szerezni.

Bővül a szókincsük, s ezt jó, ha minden görcs és megfelelési kényszer nélkül teszik. Természetesen ez függ a gyermek érdeklődésétől, habitusától, motivációjától is. Semmiképpen nem kényszeríteném gyermekemet nyelvtanulásra, de, ha lehetősége van a szülőnek erre a plusz szolgáltatásra, és a gyermeke korosztályának megfelelően jó szakember kezébe kerül, akkor megkínálnám ezzel a lehetőséggel. Nem tennék rá terheket, hiszen az a jó, ha a gyermekeknek ebben a tevékenységben is sikerélményük van, önbizalmuk megnő, kommunikációs készségük és kreativitások jobbá válik.

A kicsiknek a finommotoros mozgások fejlesztését a rajzolás, festés, színezés nagyban segíti. Minél több érzékszervet vonunk bele az idegen nyelv elsajátításába, annál jobban rögzülnek a megszerzett ismeretek.

Miről is van itt szó? Amikor pl.: a gyümölcsökről tanulnak idegen nyelven a gyerekek, akkor bevisznek néhány fajtát az oviba, lefestik, lerajzolják, azokat, megfogják, megtapintják, esetleg egy kifestőkönyvben kiszínezik, énekelnek, mondókákat tanulnak róluk ebben a témában, majd el is fogyaszthatják azokat együtt. stb. Ezek mind-mind segítenek az ebben a korban fontos érzelmi, szociális és kognitív képességeknek a fejlesztésében is. Fontos megemlítenem azt, hogy a gyermekek figyelmének a lekötése korosztályonként változik. A jó nyelvtanárok és a jó módszerek pontosan követik ezeket a dolgokat. Sokféle színes, jól működő módszerrel találkoztam már életem során. A gyerekek szeretik a bábozós, szerepjátékos, körjátékos szituációs játékokból álló feladatokat. Fontos, hogy lehessen hibázni, és ne legyenek korlátok. Ki kell használni a gyermekek fogékony életszakaszait, s azt gondolom, nem teszünk rosszat azzal, ha ezt az óvodáskorban elkezdjük.

Több mint húsz évvel ezelőtt láttam egy stuttgarti óvodában a csodát. Waldorf óvodába járó kislánynak voltam a Babysittere, s bemehettem az angol nyelvű foglalkozásokra, mert már akkor is érdekelt, hogyan lehet ovis korban nyelvet tanítani. Fantasztikus gyerekekkel, tanárral és módszerrel. Nagyon jól működött. A kicsik csak úgy szippantották magukba az angol nyelvet. Önfeledten játszottak a nyelvvel, akcentus és hiba nélkül mondták a dalokat, verseket, úgy, mintha az anyanyelvükön tették volna. Az angol anyanyelvű óvó néni, aki tanította őket, nem tudott németül. A gyerekek pontosan tudták azt, hogyha szeretnének tőle valamit kérdezni, azt csak angolul tehetik meg. Abszolút működött a kódváltás.

A nyelvtanulás egy jó kis felfedező út, jó kis túra, aminek soha nincs vége, mindig fejleszthető és bármikor elkezdhetjük. Felnőttkorban már sokkal nehezebb lesz.

Bár az én gyermekim hatévesen kezdtek el idegen nyelvet tanulni, azt gondolom, hogy nem maradtak le semmiről. Ragyogóan beszélnek németül és angolul, illetve mindegyik már egy második, illetve harmadik nyelvet is választott. Az óvodában annak idején nem volt erre lehetőségünk, én pedig nem akartam őket presszionálni. Ők döntöttek így. Kiváló, jó nyelvérzéke van különösen a két nagyobbik gyermekemnek.

Azt kívánom, hogy minden szülő döntsön felelősen ebben a kérdésben, hiszen ő tudja a legjobban, mi iránt érdeklődik a gyermeke, mennyire terhelhető, mennyire fogékony és érdeklődő. Én azt tudom, hogy a jó nyelvoktatásba való befektetés megtérül, gyermekeink ezáltal többek lesznek, s később, az iskolában, a tanulási folyamatot is elősegítik.

És ez így van jól.

 
Copyright © 2017 Zilizi Óvoda. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
Joomla 1.5 themes